Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kantareller

Kantareller

I många år har jag plockat kantareller på mina egna bra ställen.Men dom
sista åren har det blivit mindre och mindre i mina skogar.

Nystekta kantareller är en delikatess,men det verkar som man snart blir
utan helt.Såg i min butik.Men det var en ynklig hög dom hade till salu.Köpa
färska kantareller skulle jag aldrig göra.Det tar emot.He,he

Är jag ensam om detta tragiska öde eller är det fler som har samma
uppfattning.
Antal svar på detta inlägg: 6
leiake !! Håller med dig skulle aldrig falla mig in att köpa kantareller.
dom är för dyra . Tänk vad skönt när man kommer ut i skogen och när man har fått korgen full och sätter sig ned och fickar då känner man att man lever!
Tjena! Håller med er, det är så otroligt mycket roligare att plocka dem själv... Varje gång jag ser en kantarell i skogen, så känns det som jag har hittat en guldklimp! Har inte hittat så mycket i år, inte haft tid att vara ute nog mycket. Har i alla fall fått ihop lite som jag fryst till vintern...
Linda
Var ute idag. Hittade en del soppar och en K J men inga kantisar tyvärr. Kremlorna låter jag vara. Tycker inte de smakar mycket. Bara för 3 veckor sedan hittade jag 12 kg blandsvamp på en enda utflykt. Verkar som om säsongen närmar sig sitt slut

EZ
Annons
visst finns det svamp i skogen.
för våran del så försvann de gamla ställena efter ett kalhygge
men nu har vi letat upp ett antal ny_gammla ställen.
Daniel la in denna länken på IS som jag tycker är bra för de som inte vågar
plocka svamp ännu, och för er andra också för den delen.

Mat & Hälsa / Matlagning & Recept
Svampguiden
Va behändigt. Tack Daniel/Göcke!

EZ

Samma sak här hos mig ( Gästrikland ). . Jag har under flera månader letat efter kantareller på alla mina "kända" ställen. . Men det är först nu i september som jag har hittat några enstaka kantareller. . Uppenbarligen är allt flera månader försenat i år, trots den goda sommarvärmen.
Det besynnerliga är också att smörsvamparna som ( åtminstone här i Gästrikland ) brukar komma redan i juni/juli inte började dyka upp förrän i slutet av augusti och nu i september.
Sedan är det också så att där man hittar några enstaka kantareller kan man också hitta tratt-kantareller. . De brukar ju inte komma förrän i slutet av september, när de vanliga kantarellerna har varit slut i flera veckor.
Säkerligen beror allt detta den globala klimatförsämringen som mänskligheten har förorsakat.
Att det flera gånger under världshistoriens gång har förekommit stora svängningar i klimatet som resulterade i istider även här i norra o. mellersta Europa kan man säkerligen bortförklara om man är "grönsaks-idiot" ( = miljöpartist ). .
Nu är det motsatsen till istid som är på gång. . Nog tjabblat för den här gången.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem