Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Riktigt illa?

Riktigt illa?

Hej,

Har inte haft större problem med datorn förr men det verkar som det är ett nu.

Datorn funkade perfekt, innan jag öppnade datorn för att rensa fläkten och sätta fast en sladd till dvd'n som lossnat. Nu när jag startar datorn hör jag varken ett "pip" och skärmen står bara där och blinkar. Vad har hänt?
Har nåt pajjat eller bara nåt som lossnat?

Eftersom man kopplar skärmen till grafikkortet trodde jag att grafikkortet pajjat men fläkten går friskt när man startar. Det hackar lite på hårdisken som den brukar men inget händer på skärmen. Konstigt!

Tänkte det var bäst att fråga här först eftersom garantin är uttgången och service är säkert inte helt billigt.

Nån som har råkat ut för samma problem eller kan det här, hjälp mig!
Antal svar på detta inlägg: 8
låter fortfarande som att någon kabel är dåligt isatt.
eller att grafik kortet har hamnat snett i sloten.
tryck ned kortet , fläckten har egen spänningsmatning via sin kabel så det är ingen fingervisning på hur allt annat mår.
Plocka ut minnesmodulen/-erna be en vacker bön och sätt dom tillbaka med ett ljudligt knäpp. Kanske, kanske det hjälper.
kan till och med vara så att du vänta på kabeln till diskettstationen.. (Hur nu den skulle kunna hamnat upp och ned om du inte gjort det med flit)

Men nånting är paj eller så är det bara glapp.
Annons
Nä Rob, det har inget att göra med diskettstationen. för om så vore fallet med kabeln, så skulle man i a f komma in i BIOS
Micke: har du testat med "del" eller "F2", "F8"vid uppstart ? för att komma in i BIOS ??
Skärmen går inte igång så det går inte att komma in i bios överhuvudtaget. Ska testa att dra ut grafikkort och ram, det kanske funkar Tack för hjälpen
Hm. det var väl inte disketstationen som kabeln lossnade på.

1 syns något överhuvud taget på skärmen vid uppstart
2 kan master slave vara felaktigt inställda

om det senaste . så borde datorn starta upp om kabeln lossas från dvd-n
för det var väl den kabeln som inte satt i.

vilket märke på dator har du
Hej igen

Jag drog ut grafikkortet och satte in det igen och det funkade!

Men en grejj är konstigt. Ett av mina ram kort (kingston) är brutna i kanten, som någon försökt pressa i det för hårt. Det står att jag har 1.0gb i ram så det är väl inget problem antar jag...

Göcke: datorn är utan märke lådan är iaf en antec men datorn är byggd där jag köpte den.

Tack för hjälpen

Micke
tror inte det är någon fara med minnesmodulerna, om de bara är stötta i kanten.

bra att det fixade sig, så att du fick igång maskinen igen.

utav detta så kanske vi lär oss att backa tillbaka till dit vi var innan.
det är ofta det är så. att man kommer åt eller rubbar saker när man är inne i maskinerna. kan ibland bara vara så att man sträcker en kabel utanför så är felet framme.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem