Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Switch eller router

Switch eller router

Hej , Jag har skaffat en dator till min dotter och gick till affären för att köpa en router men fick en switch i stället : har kollat lite på nätet och förståt att det kan kanske räcka me det, men är väldigt osäker och min kompis säger att jag visst behöver en router .. Undrar om nån kan hjälpa mig me det och kanske även föklara lite skillnaden på router och switch ?

Vi vill båda surfa ute på nätet så det funkar helt enkelt inte med en dator .

Tack på förhand Bea
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Om ni båda skall surfa på nätet samtidigt så behöver du en router, tex en D-link 604 eller liknande.
Lycka till
/B
Bosse har rätt..Finns nätverkskort i båda??

Hej Bosse o Leiake , Ok då måste föräljaren ha missuppfattat mig helt , det va just en D-link 604 som jag va ute efter . Ska åka och byta den sen , Leiake ja det finns nätverkskort i båda .
Tack så hemsk mycke för svaren
Annons
Jag försökte mig på det där...att använda en switch istället för en router, bara för att se hur det funkade.

Jag kom ut på internet med båda datorerna, MEN INTE SAMTIDIGT. Jag fick faktiskt starta om datorerna om jag ville gå ut med den andra på nätet.
Bökigt värre alltså.
Med en router, eller bredbandsdelare som man också säger är det bara att plugga in kablarna, ha sina anslutningar konfigurerade och sen surfa på.

Bosse nämner D-Link....jag har en som heter Level1 (Kjell & Company), och det finns fler. Vissa ADSL modem har inbyggda bredbandsdelare, andra är separata. Du får kika runt lite och titta på vad Du önskar.

//Breeze
Hej , Breeze hmm det va kanske så han tänkte ( försäljaren) men som sagt så ska vi båda använda nätet och oftast samtidigt . Hoppas bara att dom tar tebx switchen eller att jag får byta till en router . Ska kolla på min ADSL i fall det finns en bredbandsdelare för det har jag inte alls tänkt på
Tusen tack för den ide`n
Jag har nog råkat ut för samma problem som dig Bea, jag fick veta att det skulle räcka med att komplettera med en switch då mitt bredbandsmodem (innehållande router) bara hade en utgång.
Så jag köpte mig en switch, men inte 17 kan jag surfa på två datorer samtidigt heller...vad är då vitsen med en switch?

Min fråga alltså: Är det så att man ALDRIG kan använda en switch för att ha åtkomst till internet för 2 eller flera datorer samtidigt?
Hej , ja du jag vet inte det, kan tydligen fungera om man skaffar andra kompenenter hur som helst så har vi en router nu ska bara koppla ihop allt *S*

jag tror att en switch räcker om man bara vill koppla ihop datorer för spel Kanske nån som kan föklara detta lite bättre ? man får inte mycke hjälp i butikerna " enligt mig "
Bea
Jo man kan använda en switch för att komma åt internet från flera datorer samtidigt MEN!
Det beror på om er internetleverantör ger er flera IP nummer.

Normalt på ADSL får man bara ett och då funkar det inte med en switch om man vill surfa på flera datorer samtidigt för då måste man ha en DHCP som kan dela ut interna IP nummer men bara har ett utåt, vilket just en router/bredbandsdelare gör.

Sedan har "alla" routrar inbyggd switch för annars skulle ni inte kunna koppla in flera datorer i den, Ja det skulle funka med en HUB åxå men det är en, vad jag tycker, idiotisk och förlegad teknik.
Jag måste bara få tilläga att nästan alla jag pratat med " som har en router nu " har från början fått med sig en switch man undrar i fall butikerna vill att man ska köpa så mycke som det bara går i o f så vill dom nog det *S*

Ha en bra dag allihopa
OK, tack Rob, jag tror jag börjar fatta lite mer nu...det är nog så att min ADSL-leverantör bara ger mig ett IP-nr så det är ju förklaringen...*suck*

Ska ju flytta nu så då får vi se om det blir bättre med den nya bredbandsleverantören...*hoppas*

Ha en bra dag!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem