Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Ang elpriser

Ang elpriser

Nu regnar det en hel del, även här uppe i norrland.
Det borde ju innebära att vattenmagasinen fylls och enl. gamla normer borde då kwh priserna sjunka.
Det innebär således i sin tur att kraftbolagen tjänar mindre på varje kilowattimme.
Kan det då bli så att elpriserna går upp för att kraftbolagen ska kompensera sig för ev. uteblivna vinster.
Och om så blir fallet, vad kommer höjningen i så fall att kallas
Vad tror ni ??
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Dom har ju moms på energiskatten.Nu lägger dom väl energiskatt på
momsen.Sen kommer det väl att regna för mycket då blir det värnskatt
på regn.Skatt på skatt.Skatta dig lycklig du är svensk.

Jag tycker det är bra att Vattenfall tjänar pengar.Det går ju in i statskassan
så vi kan betala för dom som sköter sjuka barn.He,he

Sen kan dom dubbla skatten på alkohol,så jag blir av med mitt stora
lager av hembränningsapparater.(Jag skojar,bäst att tillägga)

Svar på frågan:ANTIREGNSKATT
Om man är med i ett LO-förbund kan man teckna nå som heter medlems-el.
Men om man tjänar så hemskt mycket på det vet jag inte.

Är det någon som jämfört och kollat priser?

Här kan man läsa mera:

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/2621E89F87928709C1256E4B003B
DF5B

Hmm?

Ni får tydligen kopiera och klistra in länken i adressfältet..
Annars har Konsumentverket en bra site med jämförelser av elpriser där man kan välja jämförelse beroende på hur mycket man förbrukar.

http://www.elpriser.konsumentverket.se/mallar/sv/elpriseridag
.asp?lngCategoryId=1455&lngArticleId=2997

(Måste klippas o klistras)

Tror de uppdaterar varje dag med färska priser.
Annons
Hela energimarknaden är totalt upphausad. Det gäller både el och andra energislag.
Själv bor jag i ett hus där jag betalar nästan 32.000 kr per år för att få värme på mina 140kvm och värme på vattnet från en modern gaspanna. Det är i runda slängar lika många kwh som förbrukas. Eftersom marknaden för privatpersoner inte kommer att bli avreglerad förrän i mitten på 2007 (till skillnad från om jag drivit ett bolag på samma adress vilken avreglerades 2005), så får jag väl dras med en superhög energikostnad tills marknadskrafterna börjar verka även för oss privatpersoner.
Dessutom ingår inte min elförbrukning i ovanstående. Denna uppgår till ca 10.500 kr/år.
"Something is rutten in the state of Sweden"
BlueId_1:

Är inte facket annars alltid billigast eftersom dom tecknar avtal för så många samtidigt?

Tycker detta med att läsa fakturorna och jämföra el-priser är vansinnigt svårt..
Jadu, Bubben, det tog mig etr par dagar intensivt heltidsarbete att faktiskt förstå hur energibolagen prissätter sin energi. När jag väl förstod det så kontaktade jag dom och i dagsläget har jag lyckats få ner min energikostnad för elen med ca 16%
thomas59: Vet inte hur du menar med att marknaden ska avregleras för privatpersoner först nästa år... Elmarknaden avreglerades ju fullt ut 1999 med slopat krav på timmätare.

Bubben: Jag är partisk så jag ska inte råda men jag tycker konsumentverket borde vara att lita på..Facket är inte alltid bäst...
BlueId_1:

Jag ska kolla upp det där med facket och andra så fort jag orkar..

Under tiden kan man ju alltid ringa:

Hjälp, råd och frågor
För hjälp, råd och frågor kan du vända dig till Konsumenternas elrådgivningsbyrå, tel 08-522 789 50 (vardagar klockan 9-12)
blueId_1: Marknaden för gas syftar jag på.
Bubben: Det gör du rätt i, för det sämsta man kan göra när det gäller sitt elpris är att INTE göra något. Då får man oftast betala det dyraste så kallade tillsvidarepriset.

thomas59: Ahaaa, det var gasmarknaden du menade, då förstår jag.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem