Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

Kassettband till datorn

Kassettband till datorn

jag har kopplat min stereo till datorn och vill spela in mina gamla kassetter till cd
men det funkar inget bra
snälla tala om vad jag gör för fel
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

tania:

Jag vet att det ska gå att spela in LP-skivor till datorn.

Det ämnet har jag läst i PC-hemma eller om det var i PC för alla..

Så då ska det gå att spela in kasettband också.

Frågan är ju om det är samma tillvägagångs sätt som med LP och då måste det troligen gå igenom en förstärkare..

Ska kolla om jag kan hitta nån förklaring på nätet.
Oftast så kan man koppla kassettdäckets, "Line out" direkt till "Line in" på datorn och så är det bara att köra. Detta kan funka även när man ska spela av LP-skivor, dvs att man kör via kassettdäcket, men det är inte i alla lägen det sistnämnda fungerar, utan man måste ha en separat förförstärkare, för att stärka upp signalen från skivspelaren.
Dessa kostar från ca 400:- och uppåt.

Sedan vad du Tania gör för fel, vet jag inte. Hur har du kopplat, osv.
Man kan även använda hörlursutgången på stereon, MEN DETTA ÄR VIKTIGT, dra ned volymen på stereon, annars kan du skada datorn!
tania:

Denna förklaring var den jag hittade men den är ju snarlik den som PerAsk redan sagt..hihi

Jodå, det går. Din bandspelare behövar ha en line-out som du kopplar till ditt ljudkorts line-in. När du väl kopplat ihop prylarna behöver du ett program som plockar upp och sparar ljudet som kommer via line-in. Det går att göra med Ljudinspelaren som medföljer med Windows, men det är knappast att rekommendera. Ett gratis alternativ är CDex, vilket du hämtar från cdexos.sourceforge.net. Programmet har flera användningsområden när det gäller ljudinspelning och konvertering, och en av möjligheterna är att spela in och spara som wav, MP3 eller något annat lämpligt format.
Annons
jag har kopplat kabeln aux i bandspelaren och line in i datorn år detta fel?
jag får det inte att fungera
Hej Tania,jag tror att AUX inte är en utgång utan en ingång,den ger ingen signal när du spelar upp ett band , du kan bara spela in från den .
Hej Tania,
Det framgår inte vilken typ av stereo du har. Är det en modell "bergsprängare"? Alltså en bärbar med högtalare och allt ihopbyggt?
I så fall är det inte säkert att du kan använda den. Kolla om du har "line out" på den. Kan också stå "play" och består av 2 st RCA honkontakter.

Är det kassettdäck som ansluts till separat förstärkare så drar du ur kablarna från däcket i förstärkaren och kopplar till "line in" i datorn.
Tack för alla tipsen
jag testar på nytt
eller så använder du hörlursutaget, om sådant finnes, och sänker ljudet så det inte blir distorsion, utan rätt nivå
detta programet kan du använda om du känner för det
http://audacity.sourceforge.net/?lang=sv
Hej igen

nu har jag kopplat lineout i kassettdäcket och linein i datorn
jag får ljud men det brummar mest
vad är fel denna gång?
Spelar det någon roll vilket ljudkort man har?
på mitt står det CMI 8738/C3DX PCI AUDIO
Hoppas någon kan hjälpa mig

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem