Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

IR eller Kabel ?

IR eller Kabel ?

Hej alla Internetstartare!

Jag skulle vilja ha lite hjälp/förslag på bästa möjliga mobiluppkoppling med en bärbar dator ?

Skall koppla upp mig med min bärbara Siemens Amilo.

Har telefon er Z600 och Nokia 5100.

Skall man använda datakabeln för att koppla upp sig ?

Eller skall man använda IR ?

Jag tror inte att någon av telefonerna har något inbyggt modem ?

Men det kan man ju lösa med ett mjukvarumodem i den bärbara, vad finns det för alternativ ?

Är det någon som vet vilken hastighet man kan köra på ?

Har testat med Nokian och en DIK kabel, samt Nokia Data suite, men det bara strular...... Datorn hittar aldrig telefonen, och om den gör det, så går det ändå inte att ringa upp ?

Tacksam för alla idéer och lösningar på problemet...

//Minion
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Kan bara säg att du ska använda Datakabel och itne IR eftersom IR lätt tappar kontakten och sedan använda hårdvaru-modem mycket stabilare och kräver inte lika mycket resurser från datorn som mjukvarumodem gör..

Sen nokia och bärbar usch dålig idé... Använda Använd din Z600 och dens inbyggda modem.
*Hmmmm*

Nu är det ju inte så enkelt att jag kan välja vilken jag skall koppla upp mig med!

Behöver kunna göra det med båda!

Ok.. Så Z600 har inbyggt modem ? Det var ju glädjande! Då antar jag att det bara är att koppla ihop med datakabeln och köra på ! Efter att jag installerat modem drivrutinerna till telefonen förstås....

Men Nokian då ? Vad göra ?

Det står att man skall kunna koppla upp sig med bärbar via 5100, men jag lyckas helt enkelt inte ?

/Minion
Du verkar ju inte har varit inne på respektive tillverkares sidor iaf... det borde du börja med.
Annons
# ROB

JAg har varit inne på båda tillverkares hemsidor! Jag har laddat ner samtliga program och drivrutiner, jag har köpt samtliga datakablar, jag har även instruktionsböckerna till båda telefonerna.... Men var står det i dom böckerna hur man använder mobilen som Modem ?

Ericsson telefonen har jag fixat, det var inga problem.

Men Nokia 5100 är ju rena skiten!

Först så måste man installera modemdrivrutiner i datron, det funkar inte ändå, sen så måste man installera Communication programmet, då tar den över allt och spärrar USB porten för modemet....

Fattar inte varför finländare har så svårt att göra instruktionsböcker! Eller är det verkligen en så dålig telefon ?

Om man installerar programvara, så skall det ju bara vara att ansluta telefonen, och vips så är det klart! Men Ohhhh nej, så lätt är det tydligen inte!

Skit telefon!

//
Minion IT ; har du verkligen kollat denna sida
http://www.nokia.com/nokia/0,,5363,00.html#conn_11

på mig verkar det som du inte har installerat pc-suit helt.

för att kunna hjälpa till, vilket os kör du, är det xp?

ett problem som uppstår är att buffringen för in/ut i
com-porten är för hög så telefonen inte hänger med.
och då hittar inte maskinen den nya telefonen.
Låt mig svara på den enkla fråga.... DET ÄR en så dålig telefon...:)

Nokia och Bärbara av endel märken går inte alls bra ihop vad jag har märkt från flera håll...

Men men det är så det är ibland...

annars får du prova o använda GPRS:en på något sätt
Rob =)
om telefonen är dålig eller ej får de som använder den
ha åsikter om, jag har bara ideer om vad som kan vara
problemet. om det går att åtgärda eller om det är helt
kört.
5100-an skall ju enligt nokia både gå att köra med kabel
eller ir, så någon hake i instalationen är det nog.

Hej på er igen!

Jag kör Windows Home ed. på den bärbara. Jag har installerat Nokia PC Suite i sin helhet + att jag har faktiskt lyckats att lägga till modemet i datorn på COM4 (USB). Startar jag sedan Nokia PC suite, så tar den över den porten och det går ej att ringa ut.

Men om jag inte startar PC Suite så ligger vägen öppen, men datorn säger sig inte hitta modemet när det väl skall till skott, även om modemet finns installerat i Xp, samt är knuten till den anslutningen......

Vad göra ?
Windows XP home var os-et ja.

Har du verkligen följt installations hjälpen.

använder du usb-anslutning eller den 9pol comporten.

när du kopplade in telefonen i datorn
hittar datorn ny programvara då.

Jag kör via USB, med den datakkabel som man kan köpa till telefonen!
Den hittade kabeln utan problem, problemet är väl att den inte hittar telfonen, även om den är ansluten!

Det går ju liksom inte att lägga till maskinvara om den inte identifierar telefonen?

Men jag skall prova att installera om alltihopa en gång till och installera om programvaran först. Söka via infraröd för att installera själva modemet, och sedan ansluta den via kabeln.....

Det kanske fungerar.....

*?*

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem