Är det någon som vet hur man får fram tecknet Ø genom att hålla inne alt + en kod på det numeriska tangentbord på samma sätt som alt + 253 = ²
Har tappat bort min lista över dessa koder så om någon har en länk till dessa kommandon så vore det ännu bättre.
Har tappat bort min lista över dessa koder så om någon har en länk till dessa kommandon så vore det ännu bättre.
Antal svar på detta inlägg: 14
Ø koden är Alt + 0216
Om du har Word så gå in på symboler, där finns massor av tecken, men det vet du nog.
Om du har Word så gå in på symboler, där finns massor av tecken, men det vet du nog.
Ja i word vet jag hur man gör, men det är lite klumpigt att först ta fram det i word och klippa ut för att sedan klistra in i andra program där det saknas.
Tack för koden!
Tack för koden!
Här är det lättare.Funkar på Forumet i all fulla fall.
www.komvux.bollnas.se/personal/FrojdMats/teckenkoder.html - 8k -
Dom har tydligen missat €. Tecknet för Euro,eller så börjar jag se dåligt.
Det kanske blir aktuellt nu. ctrl+alt+5 samtidigt.
www.komvux.bollnas.se/personal/FrojdMats/teckenkoder.html - 8k -
Dom har tydligen missat €. Tecknet för Euro,eller så börjar jag se dåligt.
Det kanske blir aktuellt nu. ctrl+alt+5 samtidigt.
Annons
Joanna !
På din lista saknas det danska ö:et,och det är det han frågar efter.He,he
Men roligt har vi. Ø= Alt+0216
På din lista saknas det danska ö:et,och det är det han frågar efter.He,he
Men roligt har vi. Ø= Alt+0216
Hmm finns det inga kompletta listor. Leiakes exempel var ju rörigt värre och Joannas slutade redan vid 250. Var ju mest de vanliga tecknen i den och inte sådana som ² ³ Ø
Telamundo!
Du har ju Windows Teckenuppsättning.
Start/Allaprogam/Tillbehör/Systemverktyg/Teckenu
ppsättning
Där har du precis allt som finns.Nere i vä. hörn står det siffror.Lär dig
bifogade instruktioner hur man totar ihop kodnummer.
www.nezzo.se/na.asp?id1=336&id2=3169 - 24k
Du har ju Windows Teckenuppsättning.
Start/Allaprogam/Tillbehör/Systemverktyg/Teckenu
ppsättning
Där har du precis allt som finns.Nere i vä. hörn står det siffror.Lär dig
bifogade instruktioner hur man totar ihop kodnummer.
www.nezzo.se/na.asp?id1=336&id2=3169 - 24k
Hej även Alt 157 blir Ø
Detta behövs nog oxå.
Det bästa (med mest komplicerade) sättet är att öppna Teckenuppsättning i Windows, och leta upp det tecken du vill ha listan. Där kan du även ta reda på koderna för alla Unicode-tecken (som japanska, kinesiska osv).
Följande gäller för Windows XP/2000:
Välj tecknet du vill ha. Titta nere till vänster, så står det ett värde, exempelvis U+00AC. Detta är det hexadecimala värdet för tecknet, men HTML-koden vill ha det decimala, så du måste omvandla det. Det kan man enkelt göra med Kalkylatorn som följer med Windows.
Öppna den, och välj Visa - Avancerad. Kryssa i rutan "Hex" uppe till vänster. Skriv in 00AC (AC) som det är i detta fall, och klicka sedan på "Dec"-rutan bredvid "Hex". Då får vi värdet 172 istället.
Sedan är det bara skriva in detta i HTML-koden:
¬
Så nu vet du hur det egentligen ska vara. ;)
Observera dock att vissa av alla tecken ser olika ut i olika teckensnitt, eller kan till och med saknas i andra. Därför ska man alltid kolla koden för just det teckensnitt man ska använda.
Det bästa (med mest komplicerade) sättet är att öppna Teckenuppsättning i Windows, och leta upp det tecken du vill ha listan. Där kan du även ta reda på koderna för alla Unicode-tecken (som japanska, kinesiska osv).
Följande gäller för Windows XP/2000:
Välj tecknet du vill ha. Titta nere till vänster, så står det ett värde, exempelvis U+00AC. Detta är det hexadecimala värdet för tecknet, men HTML-koden vill ha det decimala, så du måste omvandla det. Det kan man enkelt göra med Kalkylatorn som följer med Windows.
Öppna den, och välj Visa - Avancerad. Kryssa i rutan "Hex" uppe till vänster. Skriv in 00AC (AC) som det är i detta fall, och klicka sedan på "Dec"-rutan bredvid "Hex". Då får vi värdet 172 istället.
Sedan är det bara skriva in detta i HTML-koden:
¬
Så nu vet du hur det egentligen ska vara. ;)
Observera dock att vissa av alla tecken ser olika ut i olika teckensnitt, eller kan till och med saknas i andra. Därför ska man alltid kolla koden för just det teckensnitt man ska använda.
Jag provade detta och sökte tecknet ¼.Det stod nederst till hö.alt +0188
Teckensnitt Arial.
Lätt som en plätt.Det jag bifogade gällde kodning,och där saknas tyvärr
två tecken,före 172,så glöm det.
Teckensnitt Arial.
Lätt som en plätt.Det jag bifogade gällde kodning,och där saknas tyvärr
två tecken,före 172,så glöm det.
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem