Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Alt + siffror-tecken

Alt + siffror-tecken

Är det någon som vet hur man får fram tecknet Ø genom att hålla inne alt + en kod på det numeriska tangentbord på samma sätt som alt + 253 = ²

Har tappat bort min lista över dessa koder så om någon har en länk till dessa kommandon så vore det ännu bättre.
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Ø koden är Alt + 0216
Om du har Word så gå in på symboler, där finns massor av tecken, men det vet du nog.
Ja i word vet jag hur man gör, men det är lite klumpigt att först ta fram det i word och klippa ut för att sedan klistra in i andra program där det saknas.
Tack för koden!
Här är det lättare.Funkar på Forumet i all fulla fall.

www.komvux.bollnas.se/personal/FrojdMats/teckenkoder.html - 8k -

Dom har tydligen missat €. Tecknet för Euro,eller så börjar jag se dåligt.

Det kanske blir aktuellt nu. ctrl+alt+5 samtidigt.
Annons
Här kommer en bra och lättläst sida.

http://itpedagogen.nu/html_filer/ascii.html
Joanna !

På din lista saknas det danska ö:et,och det är det han frågar efter.He,he

Men roligt har vi. Ø= Alt+0216
Hmm finns det inga kompletta listor. Leiakes exempel var ju rörigt värre och Joannas slutade redan vid 250. Var ju mest de vanliga tecknen i den och inte sådana som ² ³ Ø
Telamundo!

Du har ju Windows Teckenuppsättning.

Start/Allaprogam/Tillbehör/Systemverktyg/Teckenu
ppsättning

Där har du precis allt som finns.Nere i vä. hörn står det siffror.Lär dig
bifogade instruktioner hur man totar ihop kodnummer.

www.nezzo.se/na.asp?id1=336&id2=3169 - 24k
Hej även Alt 157 blir Ø
Detta behövs nog oxå.

Det bästa (med mest komplicerade) sättet är att öppna Teckenuppsättning i Windows, och leta upp det tecken du vill ha listan. Där kan du även ta reda på koderna för alla Unicode-tecken (som japanska, kinesiska osv).

Följande gäller för Windows XP/2000:
Välj tecknet du vill ha. Titta nere till vänster, så står det ett värde, exempelvis U+00AC. Detta är det hexadecimala värdet för tecknet, men HTML-koden vill ha det decimala, så du måste omvandla det. Det kan man enkelt göra med Kalkylatorn som följer med Windows.
Öppna den, och välj Visa - Avancerad. Kryssa i rutan "Hex" uppe till vänster. Skriv in 00AC (AC) som det är i detta fall, och klicka sedan på "Dec"-rutan bredvid "Hex". Då får vi värdet 172 istället.

Sedan är det bara skriva in detta i HTML-koden:
¬

Så nu vet du hur det egentligen ska vara. ;)
Observera dock att vissa av alla tecken ser olika ut i olika teckensnitt, eller kan till och med saknas i andra. Därför ska man alltid kolla koden för just det teckensnitt man ska använda.
Jag provade detta och sökte tecknet ¼.Det stod nederst till hö.alt +0188
Teckensnitt Arial.

Lätt som en plätt.Det jag bifogade gällde kodning,och där saknas tyvärr
två tecken,före 172,så glöm det.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem