Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Gammal?

Gammal?

Jag har rest mycket i USA på sista åren, och kunnat konstatera att det finns stora olikheter i hur Gamla behandlas i våra länder på arbetsmarknaden. I USA är man inte för gammal för att jobba när man fyllt 65, tvärtom så annonseras det ofta att man söker äldre arbetskraft. Jag har 3 kusiner mellan 66 och 73, som alla jobbar. Här hemma betraktas man som förbrukad när man fyllt 50. Jag söker så mycket jobb jag kan, för jag är fullt frisk, inga krämpor och känner att jag har mer att ge på arbetsmarknaden, men oftast möts jag av "vi hade tänkt oss någon lite yngre" eller något liknande. Visst, är man 67 år så är man Gubbe, men är man därför inte värd något annat än att gå o vänta på en plats på ålderdomshemmet!

Mickael
Antal svar på detta inlägg: 5
Jag ser det inte som att vi anser att man är för gammal för att jobba bara att man har gjort sin plikt och kanske kan få njuta av att vara helt fri och ledig. Det är i varje fall det som jag ser fram emot om sisådär 40år. Har intrycket att i USA vill man att man jobbar tills man dör sen tar familjen ut komptimmar för att hinna med begravningen. Men vad vet jag.
Naturligtvis är det individuellt om man vill eller inte vill jobba efter pensionen, men jag tycker att valmöjligheten borde finnas!
Micke
Jag kan hålla med dig till en viss del, klart att det ska vara frivilligt o att valmöjligheten ska finnas att arbeta efter 65 års ålder.
Jag inbillar mig att det skulle vara lättare för våra ungdomar att få jobb om vi sk gamla gick i pension o inte fortsatte arbeta i all oändlighet.

En annan syn på saken är att har man jobbat o slitet i många år kan det vara skönt att få lov att styra sitt liv som man vill. Tänk om du jobbar tills du är 70-80 år o när du sen äntligen ska ta det lugnt så går du o dör, var tog då ålderdomen vägen. JO jag vet att man kan falla knall ner tidigare oxå men risken är väl större om du är äldre, eller?

Om du nu är så vital i kry kan du ju istället göra saker som du inte hunnit med el som du drömt om. Nu har du ju all tid i världen.
Annons
Tozza < Jag håller med dig min Gudmor som bodde många år i USA tyckte inte det va så kul att behöva jobba när hon blev äldre hon hade problem med hälsan och det gjorde det värre , nu har hon flyttat där ifrån och har tid att sköta om sig själv och sin nya trädgård *L*

Jag får tilläga att hon va tvungen att jobba då deras ekonomi va ganska dålig , det är ju inte alls samma system som här så många är tvungna att jobba nästan hela sitt liv . det är tråkigt ..
Micke03. Upp med hakan och njut av livet, enligt din presentation verkar du ha fulltupp.

Mvh xyz.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem