Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Livslängd på cd och dvd

Livslängd på cd och dvd

Hej!

Läste detta i Januari på Dagens Industri!

Har du bilderna från semestrar och högtider lagrade på hembrända cd-skivor hemma? Eller hela skivbiblioteket? Nu varnar forskare för att en hembränd cd har bara en livslängd på mellan två och fem år.
Det säger fysikern och forskaren Kurt Gerecke på tyska IBM till IDG News, som citeras av Computer Sweden.Cd:ns svaga punkt är att ytskiktet förstörs, det vittrar sönder helt enkelt. Billiga brännbara cd-skivor har bara en livslängd på två år, medan de av bättre kvalitet överlever ungefär fem år, enligt Gericke.

Att förvara cd:n kallt och mörkt hjälper något. Men vill du vara säker på att behålla informationen är det enligt honom bäst att spara data på magnetiska minnen, exempelvis dat-minnen. De håller i mellan 30 och 100 år, enligt Gerecke.

Man får också vara beredd på att hårddisken på datorn inte hänger med hur länge som helst eftersom diskarmen har en begränsad livslängd.

Kan detta verkligen stämma???

Då är det ju helt värdelöst att spara sina bilder/musik och filmer på cd eller dvd!

Är det någon som vet något eller märkt något?
Antal svar på detta inlägg: 3
Har skivor som är sen slutet på 90-talet, inte ett fel fumgerar utmärkt. Detta är skovoe som har gått iaf en eller ett par ggr i veckan. Jag tror att om man vårdar skivorna på rätt sätt så håller de ett bra tag!
Detta är mina erfarenheter, kan ju tillägga att jag alltid har kört med dyra skivor, inte biltema tjafs.
lite av detta är sant, föroreningarna i luften påverkar ytskiktet.
Det skulle ju vara lite tråkigt för dom som lagt upp sina familjealbum till barnbarnen och om 50 år när dom skall visas kan inte cd/dvd-skivan läsas.

Men jag undrar om man skall tro fysikern som skriver..

OM det skulle vara sant kan en hel generation försvinna genom oxidering..

Det lär väl visa sig om 50 år om pappersbilderna och stenkakorna är bättre.

Dom går ialla fall att se och spela trots lite gulnad/blekt bild eller lite knaster på skivan.


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem