Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Jobbavdrag

Jobbavdrag

Har försökt att finna något om det här nya jobbavdraget, gäller det även för oss pensionärer, vi jobbar ju inte, men räknas den sänkta skatten även på våra pensioner?

Micke03
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Vad jag kan förstå kommer vi inte att få någon sänkt skatt på våra pensioner. Det gäller enbart för de som fortfarande arbetar.

Nej, se http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13870640.asp
Nä du inte blir det någon sänkt skatt för pensionärer el för de som är sjuka.
Annons
Har inte hunnit sätta mig in i vad budgetförändringarna kommer att betyda för folket, mer än att skatt skulle sänkas och ex.vis trafilförsäkringen skulle gå upp....men jag har inte hört något alls om nåt "jobbavdrag"
Vad är det, Micke03 ?

I ett försök att finna ut detta följer jag Birgers länk, men detta är inte mer än SPI:s kommentarer till den nya budgeten.

Men om nu inkomstskatten sänks kommer väl denna även pensionärerna till del, kanske inte i lika hög utsträckning som till de yrkesarbetande eftersom pensionen är lägre än vad man hade som yrkesutövare, eller... på så sätt kanske pensionärerna halkar efter, men inte mer än vad en yrkesarbetande som har samma lön gör antar jag.

Hursomhelst...som jag nämnde så är man inte så insatt i hur förändringarna kommer att slå, men allt som gör att arbete ska löna sig och att man ska kunna få råd att anställa någon igen välkomnar jag. Det finns både arbetslösa som vill jobba, och arbetsgivare som skulle vilja anställa men inte har kunnat det...

//Breeze
Om pensionären fortsätter att arbeta efter 65 år så blir det mindre
skatt.Men jag har lagt av så jag åkte på en blåsning.Varför röstade vi
så galet.Nu går det riktigt åt pipan.

Hela regeringen är ju kriminella.Nu torskade finansministern oxå.

Barnflicka betaldes svart av honom..

Detta börjar bli politik,så vi stänger tråden själva,annars gör Göcke det.
Lika bra leiake...man ser lätt varthän det här leder.

Får fortsätta luska vad som menas med "jobbavdrag" på egen hand.
Breeze. Jag har aldrig heller hört talas om det här nya med jobbavdrag, som den nya regeringen nu inför, Det innebär att om man jobbar så får man ett avdrag på skatten, om man är pensionär och jobbar så får man man ett större avdrag på skatten. Men som jag i en tidigare tråd sagt, så vem vill anställa mig när jag är 67 år, jag vill mer än gärna börja jobba igen. Nu drabbas pensionärer av att man inte får en kronas skattesänkning, däremot så skall vi betala en högre bilförsäkring, högre bensin och för min del som bor i en privat hyreslägenhet i Malmö, så har hus ägaren mage att begära 18% höjning av hyran 2007, så det är lätt att räkna ut vem som får stryk av den nya budgeten m.m nästa år.

Micke
Hittade den offentliga benämningen på Jobbavdrag.

Skattereduktion för förvärsarbetande!

Micke
Micke03 !

Det börjar bli politik.Så sluta med denna tråd,annars gör Göcke det.


SLUTA SLUTA SLUTA
Akta så Du inte får nån rupturerad kapillär, leiake... som Du tar i !

Göcke själv avgör nog bäst när moderering är aktuell...

Micke03...måla bara inte fan på väggen innan penslarna åkt fram. I åratal har jag levt med hur man misstänkliggör företagare, potentiella skattesmitare hela högen och i folks ögon har man naturligtsvis smusslat undan en faslig massa pengar för egen del....ja, kort och gott så var man en stormrik fifflare som inte gjorde mycket mer än att sög pengar ur kunderna och lurade staten på resten.

Och inget kunde vara mer fel....man har haft svårt att hänga med i löneutvecklingen...man hade INGEN backning alls om man råkade bli sjuk om man inte hade försäkringar man betalade dyrt sidan om, och fick man en krona över så nog fan var GP där och snodde den.

Med detta lägger jag ner ordet och avvaktar vad framtiden bär med sig...

//Breeze

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem