Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Tekniskt fel

Tekniskt fel

Hej alla.

Problem igen, undra om det är någon som vet vad det kan vara för fel.
När jag startar datorn och när Windows ska starta så kommer det upp ett blått fönster med felmeddelandet, tekniskt fel

STOP: 0x0000007E, 00X0000005, 0XF67C9B01,0XF7AD6450,0XF7AD6150

Hmm, samma dator som har krånglat hela tiden bara med små uppehåll.
Det är en gammal IBM, detta hände när jag skulle lägga in ett antivirusprogram när den hade läst in installationsfilerna så startade den om och blev så.
Jag tackar på förhand!
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

albin1967

Har du lös skiva så kör den uppe på den gamla rakt av,så blir det nog bra.
leiake, menar du XP skivan? Det har jag.
Är inte det ett maskinvarufel?
"BSOD"
"Blue screen of deat" med felkod "STOP: 0x0000007E, 00X0000005, 0XF67C9B01,0XF7AD6450,0XF7AD6150"
Det kan och är oftas dåligt uppdaterade drivrutiner som orsakar detta fenomen.
Är bios up2date? Du kanske behöver flasha ditt bios. Men var försiktig så du inte tar fel update!
Det kan även vara hårdvarefel, men troligtvis inte denna gången

Kolla här
http://aumha.org/win5/kbestop.htm
Annons
En gammal IBM? och XP? på hur många MHZ? bör nog ha 300 och 256 i ramminne innan du tar XP, kan du låna en 2000? tar mindre resurser
än XP, och en dammsugning kan också hjälpa ibland, för damm leder ström.
vanheden, den är på 400MHZ och det ligger 384 ramminne i den och 60 eller 80gig hårddisk, dammsugning kör jag regelbundet, så ofta som den krånglar så hinner det inte bli damm,he he.

Huckleberry, ska prova med att köra den i felsäkert läge och kolla maskinvaruförändringar.
Jag körde systemåterställning och så lösten det sig.
Tack för svaren.
Ja systemåterställning funkar för det mesta, tyvärr så försvinner inte orsaken till felet alltid utan det kan dyka upp igen.
För om felet uppkommer och man bara återställer så kommer ju felet igen, logiskt sätt
eller?

Mitt tips är att uppdatera bios och drivrutiner till dagens datum

Jag har faktiskt aldrig använt mig av återställning utan enbart gjort felsökning och uppdaterat drivrutiner mm och felen uppkommer aldrig igen, bara nya utmaningar ;)
jag är typen " learnig by doing"
Huckleberry, det är första gången jag kör systemåterställning, får se om det återkommer om 4 dagar. Ska man göra något avancerat som uppdatering av BIOS så är det nästan alltid på Engelska och det kan jag inte mycket av så man får hoppas att det håller ett tag iallafall.

Tack så mycket!
Har du testat om det är någon resurskonflikt? och har du en AGP? och ISA
buss på denna? rensa allt sen sätt i ett ISA-grafikort sen kör in dom gamla ett efter ett så löser det sig, har en IBM med PentiumPro på 333mhz
och den hadde vissa "problem" som löste sig när jag satte in ett isa-grafikkort i den.
albin1967 !

Hade du kört skivan så hade det löst sig eftersom det var systemfel.
Maskinvarufel.Om det hade varit det så hade du kunnat hålla på med
systemåterställning till jul.Ändå längre.Resten av ditt liv.He,he

Jag kunde inte hålla mig.

Dom program som du installerade efter återställningspunkten.I någon
av dom finns felet.Så passa dig.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem