Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Ryggproblem

Ryggproblem

Jag har en längre tid gått med värkande rygg/svank. Tror det har sin förklaring till att jag ramlade igenom en campingstol av vikmodell i somras och fick en smäll av stålstaget i svanken.
Gick till sjukgymnast för en tid sedan som inte hittade ngt fel i form av ngn slags mjukdelsskada. Däremot smärtade det rejält när hon tryckte mot den tredje kotan.
Jag har störst besvär i form av värk och stelhet efter exvis lägre promenader.
Är det ngn här på forumet som kan tro sig veta eller kan tipsa om vad man kan göra? Ska jag gå till HC och be dem kolla? Borde man kanske röntga? Kan jag ha fått ngn skada på ngn disk tro?
Börjar bli hemskt jobbigt detta...suck
Antal svar på detta inlägg: 9
Jag har haft samma problem.Det definierades som lumbago ischias.Det var
att ligga och vila.I bästa fall läker disken ut,eller så bedövas nerverna
efter några månader så smärtorna avtar.Skulle en spricka i en kota ha
uppstått så hade du nog haft grymt ont.

Min granne fick operera.Det var tydligen inga bekymmer för hennes del.Hon
var igång på någon vecka.

Men för säkerhets skull så be din doktor om en remiss för röntgen.
Hej,

har besvärats av ischiassmärtor från och till under massa år. Jag fick en övning av en naprapat som jag gör på morgonen innan jag kliver ur sängen. Jag behöver bara göra den när jag har besvär eller antydning till besvär. Nu kommer det svåra, beskriva den...

1. Ligg på rygg och dra upp ena knät till hakan eller så långt det går, håll i ca 15 sek.
2. Samma med andra benet.
3. Dra upp båda knäna på samma sätt. (denna rörelse känns väldigt skönt i svanken när man hittar tekniken)
4. Med knäna uppdragna, håll kvar båda axlarna mot underlaget och vrid över båda knäna först åt ena sidan sedan andra sidan.
5. Sträck ut hela kroppen.
6. Ligg på sidan, fäll benen över sängkanten och ner mot golvet och kom till sittande position i sängen med fötterna på golvet.
7. Kör ner huvudet mellan knäna och res dig upp med huvudet kvar neråt, alltså nästan med ändan uppåt.
8. "Rulla" dig upp med ryggen krökt tills du står rakt.
Klart!

problemet med denna övningen är att efter ett par dagar så glömmer man bort att göra den på morgonen, man har inte ont längre...
Tack för tipsen. Ska prova det du skrivit Tompaxox, men jag tvivlar på att det rör sig om ishias, för vad jag förstått så ska väl det ge symptom som smärtor ner i ben och ev bortdomningar i ben? Och det har jag inte...
Annons
Denna övningen är inte specifikt för ischiasbesvär utan fungerar bra för övriga smärttillstånd i svanken/korsryggen. Ett annat bra sätt att stretcha ryggen är att sitta på huk ungefär som "infödingar" som ju nästan alltid sitter på huk vid elden t ex. Det ger kanonskön avlastning av korsryggen.
OK, då är jag med. Ska prova detta. Inbillar mig att jag kanske dessutom är dåligt tränad i ryggmuskulaturen, men man drar ju sig för att försöka träna när det gör så förbenat ont...
Brukade förr regelbundet ligga på mage och sätta händerna i nacken och lyfta överkroppen från golvet och hålla kvar ~10-15 sek, sedan vila lika länge och därefter samma igen cirka 10 ggr. Då hade jag inga ryggproblem...kanske ska börja med det igen...
Annars är ju läkaren en bra person att besöka för att få reda på vad det kan vara.
Han kan då skriva en remiss till både slätröntgen och ultraljud för att utesluta skellet och/eller mjukdelsskador, för att palpera ( känna ) är inte 100% sätt att utesluta skador.
ischias är den största nerven och behöver inte vara orsaken till din värk/problem

När det gäller sjukdomar/skador mm anser jag det är bäst att söka läkare el. vårdcentral för att få hjälp.
Vi är alla olika och bara för att en person har samma el. liknande problem betyder det inte att ni lider av exakt samma åkomma.

Men det är ju bara min tankte, då jag jobbar på SU/S i göteborg
Ett vanligt problem vid rygg ont är att buk ocg ben-muskelaturen är för dåligt tränade. så det är inte alltid "fel där man har ont".
Hade problem då jag var målvakt i ishockey, då man står med böjd rygg väldigt mycket, trände magen och ben och problemen försvann!

MVH Noflo
Ett förbisett problem, är inflammation i något muskelfäste. Detta kan ge samma problem och symptom som diskbråck.
Det gäller att behandla detta så att problemet inte blir kroniskt, med vila för ryggen, andra medel, som ex akutpunktur, laser eller tyvärr Cortison.
Tacksam för alla svar. Jag får väl masa mig iväg till hälsocentralen nån dag antar jag...om det inte blir bättre. Drar mig för att gå till hc för det brukar bli sånt evigt väntande. Då väntar jag hellre hemma några extra dagar o ser om det går över...*ler*
Så länge jag tar mig ur sängen och kan jobba så är det ju lugnt...*s*

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem