Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Vilken dator startade ni med

Vilken dator startade ni med

Tänkte att det kunde vara kul att veta vilken dator vi började med och hur det utvecklades vidare.
Själv så började jag med VIC-20_60 , Texas Ti-99a , fortsatte med Atari sen Pc , nu har jag 3 pc varav 1 bärbar , 1 som jag kör som server o 1 stationär som frugan får låna ibland.
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Det var en Siemens med Windows 95 och telefonmodem.Vi höll på och
och slå ihjäl varandra när telefonen var låst.Ha,Ha
För er nostalgiker
www.algonet.se/~rittsel/dator/bark1.htm
http://www.itceum.se/
IBM 360 och Datasaab D21 (1967, hålkort)
Amiga 500, PC. Nu är jag inne på 3e PCn. Kan dock nämna att första PCn (MS-DOS 3.2) hade en hårddisk på 20 MB, 360 kb disketter. Då tänkte jag att nu har jag en PC som räcker livet ut men ack vad man bedrog sig. Hade en smart relationsdatabas Visum som verkligen gick att enkelt göra programvara utan en rad kodning. Koden genererades automatiskt och det är väl därför som jag är "allergisk" mot HTML-kodning. Windows blev ju sedan verkligen ett lyft för PCn. Mitt första modem 2400 baud till Amigan hade amerikansk nummerslagning så jag fick dj-s en del innan jag fick det att funka. Kan bara konstatera att det hänt en del under ens levnad och då framför allt sedan PCn kom.
Annons
Började med speldator Amiga 500, sedan en C64 efter det gick jag över till PC en 486SX på 25Mhz och 8 mb ram, riktigt snabb sak på sin tid. :)
Min datorbana startade med en Vic-20. Där satt man med sin bandspelare och laddade spel i evigheter. Kul tyckte man då, men idag duger den inte ens till brödburk....Nä, på museum är var den borde va. Sen har man väl följt utvecklingen hyffsat med 486:a osv. Idag sitter jag med en HP-laptop och en bredbandslina på (upp till)100Mb/s.

Det är klart....utvecklingen går framåt
Ja jag började min bana med en IMSAI 8080 den styrde en verktygsmaskin på den tiden (1979).
Sedan blev det en Sinclair ZX81 med 1k Ram minne:) (1981), sedan utvecklades man och det blev en Sinclair ZX Spectrum 16k Ram minne, köpte sedan en med mera minne 48k. Hade även lagring på små bandkasseter, pch en har jag för mig termoskrivare.
Hade sedan en ICL PC-quattro maskin som man körde concurrent CPM86, en maskion med 2st 5" floppy, vilka tider det var.
Sedan blev det en Ericsson "Step one" försedd med en Intel 8088 processor på 4.77 MHz en klone maskin som inte var något vidare.
Sedan har ett antal datorer passserat i revy man måste ju hänga med:)
286,386,486, och nu Pentium och AMD maskiner.
Just nu en Dell Dimension 9150 med allt och min gammla trotjänare ett hembygge med AMD processor och bra grafikkort som jag inte vill göra mig av med.
Och som surfdator att surfa ute med och i huset i övrigt så har vi en Dell Inspiron 9400. Lillan i huset (7år) är trogen en AMD Athlon Thunderbird som jag lät henne överta efter något år i min tjänst.

Man fick en nostalgitripp där... och utvecklingen går framåt
Härligt o höra er , man kommer ihåg mycket , själv hade jag glömt att jag hade en ZX Spectrum . Riktig nostalgi här.
Min första var en C64, men den räknas väl knappt. Första egna riktiga sen var den enda märkesdator (förutom min laptop) jag har haft, AST Advantage Adventure(lagom komplicerat namn). Det var en 486 DX2 50Mhz (dvs två processorer á 25Mhz) med 4Mb minne och 270Mb HD. Det var en asbra dator när jag fick den. Värsta grejen att ha DX istället för SX. Köpte till 4Mb minne till sen. Det kostade 1600:- om jag inte minns fel.
Höjdaren då var att få med skivor med överaskningsinnehåll med datortidningar eller köpa dragspelsfodral* med blandade program och spel.

*Ihopvikt plastfodral med 10 skivor program och spel.
Förresten så känns det som om en hel evighet sen, men den datorn fick jag i julklapp 1994. Det är ju inte jättelängesen ändå. Utvecklingen har gått rejält fort
Atari 130 XE med bandstation....sen Atari 520 för att gå upp till en 1040 ST å sen avsluta Atariperioden med en 1040 STE(med 4 mb minne!!!!! ), sen blev det pc en 286:a

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem