Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Fildelning!

Fildelning!

Hejsan på er!

Den nya lagen är numera i bruk och fildelning bearbetas hårdare än någonsin!

Därför så tänkte jag så här ?

Är det några här som sitter med en bra lina (minst 4Mbit/400Kbit ) som vill bli kompis med mig ?

Det är ju som så att man faktiskt får lov att dela med sig av musik och film till sina närstående! Så om vi öppnar en egen fildelningsserver ( hub )...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Jupp jupp,
Kopiera, ladda ner filmer mm. får man en påstötning från sin ISP.. ett program som kör med PGP hela tiden och typ det japanska delar upp filerna i paket gör det inte omöjligt men myyycket svårare för ISP:n m.fl. "övevakare" att hålla reda på vad man laddar ner från nätet ,;o)
ok för er som inte förståt det där med vad de gör ännu så är det olagligt att kolla vad du laddar ner....

De kollar mängden av din bandbredd du använder. och så är de ute på DC och plockar dig så det spelar ingen roll om du delar upp grejerna för du tar fortfarande imot stora mängder data...
jupp korrekt, dem har "utrustningen" som gemene man inte "får" använda, sniffer m.fl.
Men om man kan köra med pgp och små paket så kan dem bara klaga på bandbredden, det dem sedan inte vet om är inte deras huvudvärk ,;o)
Annons
Den nya upphovsrättslagen är inte alls i kraft. Den dröjer åtminstone till 2005.

www.piratbyran.org
Att starta ett FTP nätverk låter som lite mer ordentligt, efter att använt dc++ ett långt tag så tycker jag att Mokos har rätt...
ja e gärna me på en ftp server : )
Läs inte vad tidningar och andra subjektiva källor t.ex. piratbyrån påstår när det gäller upphovsrätt.
Det är dags för många att läsa upp sig på UrL (Upphovsrättslagen). Jag tänker inte citera den här, då den upptar stor plats. Men ett tips är att ni ögnar igenom de första 2 kapitlen (§§1-26)
Den är enkelt formulerad, och ger en ganska tydlig bild om vad som är tillåtet.
Personligen tror jag f.ö. att det är större risk att "åka dit" om man administrerar en FTP, än om man kopplar upp sig på DC då och då.
Men även DC användare kan ju drabbas. Jag kan inte se att det skulle vara olagligt för en ISP att koppla upp sig på DC och gå igenom en kunds fillista.
Los det är inte olagligt för någon att koppla upp sig på DC och kolla vad folk har.. :)

iaf inte i sverige..
Rob: Nej, det var precis det jag menade .. att jag INTE kan se att det skulle vara några problem för en ISP att gå igenom sina kunders Filelists på DC ..

Själva olagligheten består utav att dela ut materialet, det blir möjligen då svårt för myndigheter eller ISP att koppla upp sig mot hubbar med 100GB sharelimit, utan att då SJÄLVA begå en olaglig handling. Det ter sig osannolikt att dom skulle samla ihop 100GB med "lagliga warez" ..
Nä det är ju inte så svårt... bara köra lite linux distar ju..:)

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem