Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Tv-licens

Tv-licens

Jag blir så trött på allt tjafs om tv-licensen!
Vad ska man ha istället då?
Jo..det kanske inte är så bra program hela tiden men om den är reklamfinasierad då?
Blir det bättre då?
Tycker att det mest är massa dokusåpor på 3:an och 5:an!
Och en himla massa onödig reklam jag inte vill ha!
När jag frågar mina vänner som är emot SVT så har dom inga vettiga förslag när jag frågar vad vi ska ha istället!
Tja..det kanske är bra att vara emot något, men dom har inga motförslag!

Plenty of nothing!
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

NUUU harjag sett 50-års jubileet i repris!!
Det var väl inte så himla dåligt???
Eller???
Och Jooo.."rob"
Om SVT slocknar så slocknar ALLA UPC-kanaler OCKSÅ!!!
Annars så funkar INGENTING!!!
Kolla upp det själv!!!
Nja...
Men nu är det globalisering som GÄLLER!!!
Och då få man finna sig i det!!!!
NU är det INTE längre som som 80-talet!!!!
80-talet är BORTA och kommer ALDRIG ÅTER!!!
Varför skall man lägga den på skatten?
Ska alla som har inkomst betala denna licens via skatten då?
Då skulle väldigt många hushåll få betala väldigt mycket mer än bara "en" licens.. eller hur...
Annons
Jag betalar hellre TV avgiften via skattsedeln än mycket annat som går via skattsedeln nu..
Är det ingen som inser hur sjukt det är med "tvlicens" bara genom att smaka på ordet?

Smaka på ordet "tvlicens", ligger det bra tycker ni?

Licens för att få äga en tv?

Radiotjänst är en gammal vänsterkvarleva från den tiden då Sveriges politiker såg med beundrande ögon på USSR.

Självklart skall public service vara skattefinansierad. Det finns massor av saker som varje enskild skattebetalare inte utnyttjar, så det saknar relevans att "några människor får betala för sändningar de aldrig konsumerar".
Bara så att det inte skall råda ett missförstånd. Våra TV-licensavgifter täcker på långt när inte hela den statliga TV-ns utgifter. Med andra ord så betalar vi redan idag genom våra skatter.

En allmän missupfattning är nämligen att pengar är öronmärkta för det ena eller det andra. Så är inte riktigt fallet. När staten har fått in sina pengar till sin budget genom skatt från oss medborgare så gör man en vanlig kalkyl varvid man täcker alla omkostnader.

Det betyder att inkomster i form av t ex bilskatter kan täcka förluster på andra områden, som t ex skola och omsorg. Samma är således fallet med TV avgifterna. Eftersom de inte kommer i närheten av kostnaderna så skjuter man in pengar ur statskassan för att täcka denna förlust.

EZ
Det är väl bra som det är?
Nu kan man ju välja om man vill betala eller inte!
Om man inte har ambitioner att bli kulturminister valfrihetens sverige!

/Egil
Bubben varför slocknar alla UPC kanaler om SVT slocknar? SVT och UPC(comhem) är skilda bolag och det är Teracom som har hand om distrubueringen av tv i sverige. Men du får hemsk gärna förklara hur det ligger till eller hänvisa mig till info om detta så jag kan läsa mer.
Först måste jag be om ursäkt eftersom det verkar som att jag gjort ett politiskt uttalande!

Det var INTE det som var meningen alls!

Men när jag försökte stänga av min Tv-licens för några år sedan för att bara se på Kabel-tv så sa radiotjänst att det inte var möjligt!

Då skulle inte kabel-tv heller fungera!

Då frågade jag vad som skulle hända om det var möjligt att göra så! (rent teoretiskt)

Jo...svarade dom, eftersom det går ut signaler någonstans ifrån till antennuttaget så bryts dom och då är det inte möjligt att se något alls fast det går inte att bryta enskilda hushåll tydligen!

Dom sa vidare att för att kunna tekniskt kunna se kabel-tv så måste man ha Svt i grunden!

Sen huruvida det rent tekniskt är ett sant uttalande vet jag inte men..så sa dom!

Rent teoretiskt skall det tydligen vara möjligt att stänga antennsignalerna till hushållen!

Det är väl det dom gör nu med det analoga nätet när det nu skall övergå till digitalt och då borde det ju vara helt möjligt!

Varifrån signalerna kommer vet jag inte tyvärr..

Är det någon som rent tekniskt vet hur digital-tv kommer att fungera?
Här hittade jag något jag inte visste.Det analoga nätet är fullt.Resten kan
ni läsa själva.

www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=25720&a=373026

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem