Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorskärmen som tv?

Datorskärmen som tv?

Hej! Min tv har lagt av & jag är inte särskilt sugen på att köpa en ny. Kan man koppla videon till datorn, så videon tar emot signalen, & datorskärmen blir tv-skärm? Helst utan alltför mycket krångel...
Linda
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Dessa USB-donglar fungerar oftast inte med centralantenner och digitalsignaler utan utan fungerar som en Robert-box för digital marksänd TV eller som en analog TV.

Man kan alltså ta in de okodade kanalerna men inte de kodade.

Jag har själv både USB-dongel & PCI-kort och de fungerar bra med inomhusantenn.

Dessutom kan man spela in direkt på hårddisken.
USB-donglar...det var nåt nytt för mig...
Men menar du alltså rent konkret att om jag skaffar mig en sån däringa som rekommenderas tidigare i inlägget, samt en vanlig inomhus-bordsantenn, så kan jag sparka igång det hela? Nej, så kan det väl inte vara? Jag måste väl dessutom ha en digitalbox efter antennen eftersom jag bor i "digitala-Gävle"? Eller?
www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316199
Annons
blueId_1

Du har allting i din antenn.Så kallat basprogram.Sen får du kontakta
ComHem om du vill ha program utöver detta.
Oj vilken diskution det blev!

USB-korten som jag eller Göcke hänvisar till är bäst till att ta emot signaler från en centralantenn som levererar en analog signal. tex. Comhem.
Det går även att se de "fria" digitalkanalerna via en enkel bordsantenn som brukar medfölja. (1:an, 2:an och fyran samt några till)
Det gör att man kan se tv även i en bärbar dator när man är ute och reser tex.

Andra digitala kanaler (ex ComHem.)behöver en avkodare och en kortläsare för att visas.
(Eller en parabolantenn och en annan typ av digitalmottagare.)
Men om man har det så finns det väl inget hinder att även koppla in det via antenningången på usb-kortet!?

"USB-dongeln" som Göcke tipsar om har jag själv och den fungerar bra, men programvaran är lite omständlig och hopplöst föråldrad och bordsantennen som medföljer är visserligen stadig och har magnetfot (för biltak?) men inte så effektiv.

Det bör inte heller vara något problem att koppla in videon på vägen från antennuttaget i väggen till tv-kortet.

/Egil
Bor man i ett hus som har tre hål i väggen,som det heter så köper man
ett basutbud på ca. 25 kanaler.Sen behöver man inget mer.Gävle var
först i Sverige med digitalTV i väggen.

Nu ville han av någon anledning ha Tv in i datorn.Han har väl sina skäl,
men jag fattar inte varför.

Mitt basutbud genom Gothnet har 30 kanaler.Jag behöver 72 timmar per dygn om jag skall hinna med allt.130:-/mån.Det är billigt.

Det är bara ni som har utomhusantenner som behöver boxar och "skit".
Ja, här på IS får man i regel bra och uttömmande svar när man frågar om ngt, så även denna gång...
Jag funderar nu allvarligt på att köpa ett så'nt där "tv-kort på en pinne". Ska fundera till torsdag, då kommer lönen. Jag återkommer med en rapport om resultatet.
Linda
leiake: Jag tyckte detta lät som ett intressant alternativ då jag skulle kunna utnyttja datorn för att spela in TV-program. Har länge velat haft en DVD med hårddisk för att kunna spela in på, men de är ju så dyra. Detta var ju ett billigare alternativ.
blueId_1:

Det är ett bra alternativ men tänk på att du bara kan få in de okodade kanalerna.

SVT 1, SVT 2, SVT 24, Barn/Kunskapskanalen/ TV 4, TV 6 & lokalkanalen.
Ett analogt TV-kort dår det bli för min del, eftersom jag har kabel.TV.. Nu blev jag själv lite sugen.. :P

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem