Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Reseförsäkring

Reseförsäkring

Jag ska i slutet av februari åka till Namibia och vara borta i 3 månader. Jag kan inte fatta att jag gör detta, och att jag törs. Vi är gudskelov 10 stycken till så jag är inte ensam. Jag ska praktisera på Katatura State Hospital och när jag kommer hem är jag färdig "syrra".
Det jag undrar är om det är någon annan i forumet som varit iväg på en längre resa och vilken försäkring ni isåfall haft. Är det någon speciell som rekommenderas.
Antal svar på detta inlägg: 8
Du kan ju börja med att kolla hos Försäkringskassan http://forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/resa/
och din hemförsäkring (vilket skydd som ingår) och om de har någon passande tilläggsförsäkring.
Är inte 3 mån är en viktig gräns? Om du är borta längre behövs kanske mera försäkringar. Kolla ordentligt!
Du får ju en mycket intressant praktik därborta. Lycka till!
Tyckare !

Jag skulle nog försäkra mig till fullvärde om jag skulle fara dit.Men du vet
väl vad du gör.Du måste ju vaccineras och informeras.

Namibias huvudstad heter tydligen Windhoek.Detta Katatura som du skall
till är ju en kåkstad någon mil från centrum.

Katatura betyder på deras språk"Platsen där ingen vill bo".Låter mysigt!!!

Du får nog uppleva lite av varje är jag rädd för.Det är bara att önska dig
lycka till.Själv hade jag inte åkt om då så hade torterat mig.He,he
Du får räkna med en månadspremie på dryga 1000:- för att få en reseförsäkring, och det är bara att svälja och betala.
Det kan bli mycket dyrare om du råkar ut för något där nere. Hemförsäkringen gäller endast 45 dgr.
Då får kolla olika alternativ. Priserna varierar.

Det verkar ju som om du studerar, och då kan du nog få rabatt ?
http://www.europeiska.se/templates/euro_page.asp?id=2041
Försäkrin
gskassan kan du inte räkna med i Namibia.
Lycka till.
Annons
Tack för tipsen!
Ska undersöka noga. Det blir dyrt detta, bara alla vaccinationer kommer att kosta mig tusenlappar . Ska också försöka söka några stipendier. Gubben tycker jag kastar pengar i sjön och jag känner mig lite egoistisk. Men dottern påminde mig om att pappa köpte en fyrhjuling som vi i egentligen inte behöver, denna motionerar han hunden med
Tyckare:

Jobbar du för läkare utan gränser eller åker du dit som volontär?
Tusen Tack PerAsk
Den sidan du hänvisade till hade inte jag funnit så lättvindigt utan dig. Nu sparade du mycket tid åt mig. Detta var nog precis den försäkringen jag behöver. Dyrt men den verkar bra.
Nej Bubben
Jag är sjuksköterskestudent, och ska göra utlandspraktik i Namibia istället för hemmavid. Vi är 11 studenter som åker så jag behöver inte känna mig ensam. Däremot är jag äldst, de andra är runt 25 år, jag är då 39(är 38 nu). Jag kanske gör detta för att jag närmar mig 40-årskrisen
Hej Tyckare.
Jag tror den länken som jag skickade är den billigaste, iaf, var det så när vår dotter for till Australien för ett par år sedan.

Sedan så tycker jag sjävlklart att du ska åka. En sådan här chans får du aldrig igen. Bära eller brista. Du måste tänka på dig själv nu. Heder åt din dotter som stöttar dig.

Hör gärna av dig i maj när du ev är hemma igen, så vi får höra hur det gick.
Lycka till

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem