Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Medicin mot hicka

Medicin mot hicka

Sedan mina barn var små, så har jag alltid rekommenderat lingon mot hicka, vet inte var jag fått det ifrån, däremot så vet jag att alla jag berättat det för har sagt att det fungerar. Senast idag så hade jag ett femårigt barnbarn på besök, vi lekte o han fick ett våldsamt anfall av hicka, så fram med lingonburken, en halv tesked och så var hickan över. Är där fler som har samma erfarenhet, och kanske liknande förslag till huskurer för andra åkommor?

Micke
Antal svar på detta inlägg: 9
Att man håller andan brukar få min hicka att gå över iaf. Det tror jag brukar fungera på många.

Mvh,
Eriic
Hetaste tipset är att man tar ett stadigt tag i båda öronen och drar dem rakt ut. Håll så en stund och vad händer?
Ja just precis, hickan är borta!
Andreas, är du allvarlig?
Annons
Min "gubbe" tar lite ättika på en sockerbit, det fungerar varje gång.
Ska det va råa lingon eller går det bra med lingonsylt.
Hur som helst så ska jag testa vid nästa hickattack
Svenkalle, det skall helst vara saften från råa lingon!

Micke
eric: Såklart jag är allvarlig...
Testa själv nästa gång du får hicka.
Lingonsylt är även bra mot halsbränna.
Att dricka 3 klunkar vatten utan att andas i mellan kan oxå funka eller varför inte det gamla knepet att skrämma den som hickar.
Ska prova lingon nästa gång jag har hicka.
När jag var ungefär 7 år så tröttnade jag på att hicka, och min farfar sa då till mig att hålla andan samtidigt som man försökar att svälja så många gånger som möjligt. Provade detta och fann till min stora förvåning att det fungerade!

På senare år så har jag fått det förklarat av en läkare att allt detta är psykiskt betingat, och att själva beteendet i sig inte stoppar hickan, det hjälper dig bara rent psykiskt att sluta hicka.

Så idag så behöver jag inte göra något av ovanstående, jag bestämmer mig helt enkelt för att sluta hicka, och så blir det så!

// X

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem