Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Steloperation

Steloperation

Efter en bilolycka 1958, så skadade jag högerfoten ganska illa. Det läkte bra, men smärtornaförsvann aldrig riktigt, tvärtom så tilltog de med åren. Jag besökte sjukhuset många gånger, men fick samma besked var gång, den kommer aldrig att bli bra om du inte byter ut leden eller stelopererar den. Åren gick och smärtorna blev värre, till sist var enda medlet att ta sig fram utan smärta att cykla. "2003 i oktober var jag åter hos läkare på sjukhuset, och då gav han mig samma 2 alternativ som vanligt, och efter att noga ha övervägt vad de olika alternativen skulle innebära, så valde jag steloperation. Den genom fördes i februari 2004, och efter 16 veckor med gips, så började träningen av den försvunna muskelaturen m.m. Jag kunde aldrig drömma om att ingrepper skull kunna bli så lyckad. Efter många års haltande, svullnad och smärta, så är jag helt besvärsfri idag. Foten är inte alls så stel som man skulle tro, man har många leder i en fot som tar över när en saknas, och den lilla stelhet som finns påverkar mig inte på något sätt alls.
Skriver detta för att om någon ställs inför samma problem, så skall ni veta att detta i alla fall för mig betydde en helt ny livskvalitet, naturligtvis kan man inte garantera att alla blir lika lyckosamma, men jag tror inte det bara gäller mig!
Antal svar på detta inlägg: 2
Kul att höra. Jag har ett par bekanta som nyligen har gjort samma sak, och de säger också att det var värt detta.
Micke03:

Glad att det lyckats så väl för dig. Jag har också gått igenom en steloperation, fast då i ryggraden över 3 kotrader. Från att inte kunnat gå mer än c:a 50 meter, till att kunna röra sig ungefär som vanligt, är oerhört befriande. Jag var tveksam inför operationen, men ångrar den inte.

Var bara inte rädd om det kommer någon form av "backlash". Min erfarenhet är att förbättringen klart överväger ev obehag.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem