Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Tullen - paket

Tullen - paket

hej
det är så att jag har fått 2st jeans ifrån thailand som har fastnat i tullen, fick hem brev om det. det står att det saknas uppgifter: faktura,kvitto eller orderbekräft. att värdet måste framgå.
någon som vet vad man kan göra för att få jeansen? har aldrig vart med om det här o jag har ingen koll alls.
Antal svar på detta inlägg: 8
Ring tullen och fråga, som myndighet är de skyldiga enligt lag att bistå dig med dina frågor.
Du har gjort en tokig grej Du har köpt utanför EU.Då blir krånligt,med
ev tilläggstull och en massa dravel.

Gå in på www.tullverket.se där har dom mycket att bita i.

Jag tror du får ett djäkla besvär innan du kan hoppa i dom jeansen,då du
tydligen är helt grön.Men trägen vinner så Lycka till!
Detta kanske kan vara till någon hjälp, har klippt ur det från Tullverket, detta är om man får "en gåva", men Tullverket kan ju omöjligt veta om någon har skickat en gåva till dig, eller om du betalt för det.

Följande står på Tullverkets webbsida:
==
Om din försändelse inte uppfyller kraven ovan för tull- och momsfrihet använder vi oss av en schablontullsats för att beräkna tullavgiften. Schablontullsatsen är 3,5 procent plus moms. Denna tullsats används bara när en försändelses totala värde understiger 3 400 kronor.
Schablontullsatsen kan inte användas för försändelser som innehåller alkoholhaltiga drycker eller tobaksvaror.

Om värdet på försändelsen däremot överstiger 3 400 kronor tar vi ut tull enligt tulltaxan plus moms. Tullsatsen kan variera mellan 0-20 procent beroende på vilken slags vara det är.

Exempel 1

Moster Berit (bosatt i USA) skickar ett paket till sin syster Barbro. Paketet innehåller presenter till Barbro och systerbarnen, Linnéa och Leo. Moster Berit har specificerat innehållet i paketet:

* Linnéa får ett par Levisjeans värda 500 kronor och en Mp3-spelare värd 600 kronor
* Leo får en kikare värd 500 kronor och en skjorta värd 400 kronor
* Barbro får en glasvas värd 800 kronor.

Både Levisjeansen och kikaren blir avgiftsfria eftersom de ligger inom värdegränsen. Mp3-spelaren, skjortan och glasvasen har ett sammanlagt värde av 1 800 kronor. På detta värde tar vi ut schablontull på 3,5 procent vilket motsvarar 63 kronor. Moms med 25 procent beräknas på 1 800 kronor plus 63 kronor vilket blir 465 kronor. Totalt belopp att betala blir 528 kronor (63 plus 465 kronor).
==

Hopas detta kan vara till någon hjälp.
Ha de gott.
Annons
Jag tror ju att Djuret(sexigt nick)har köpt ett par jeans på nätet från
någon engelsk sajt.Sedan har dom fräckheten att skicka jeansen direkt
från Asien till kund i Sverige.Extra kostnader.Tror han är lite lurad,tyvärr!

Om nu Djuret har en kopia på sin order ,där det framgår vad jeansen
kostar så löser det sig nog.Annars får väl tullen öppna paketet och värdera det hela.Finns nog någon bipackad faktura .

Men det där med gåva.Kan vi nog glömma om inte Djuret har en moster
som är VD för en konfektionsfabrik i Thailand.He,he
jag har köpt jeansen på auktionssida men ska ringa imorrn o se jävla tattare asså så det finns inge kvitton
Hej Djuret, hur går det med dina jeans får du gå med rumpan bar, har du fått något svar från tullverket, hör av dig till IS hur det än går, det är alltid intressant att få reda på hur det blir varesig det är goda eller dåliga nyheter.

xyz.
Hej, undrar också hur det gick med dina jeans, eftersom jag själv väntar mig ett paket innan jul?
e tvungen o betala tullskatt :/

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem