Jag har tidigare haft en tråd här på forumet "svårstartad Volvo 240", där jag fick en massa goda råd, men tyvärr blev jag aldrig riktigt nöjd med resultatet. Jag bytte topplocket, tändstift, elkablar och sprayade med plast för att hålla fukten ute. Till sist tänkte jag att jag fick lämna bilen till en verkstad, som specialiserat sig på Volvo. Jag nämnde för dem vad jag gjort, det enda jag inte hade följt av era råd, var att byta rotorn, och jag frågade om det kunde vara orsaken, men det förnekade han totalt, de föreslog byte av tändspolen, men eftersom jag inte ville lägga för mycket på en gammal bil, så föreslog de en genomgång av förgasaren. Sagt och gjort och 600 kr fattigare, men inget resultat. Pratade med en städerska på mitt förra jobb, och hon föreslog mig att byta rotorn, den kostade 46 kr och var så lätt att byta så t.o.m jag klarade det, och se, nu går bilen perfekt. Tänk om man börjat med rotorn, då hade jag sparat 1200 kr, får väl trösta mig med att om jag bytt tändspolen så kunde jag lagt på ytterligare runt 1000 kr. Vad jag lärt mig av detta är, lita aldrig på en bilverkstad, lita hellre på vänskapskretsen inklusive alla vänner på IS.
Antal svar på detta inlägg: 7
Micke03 , förslitnings delarna är alltid intressant att titta på , på gamla bilar.
och tändningen är ju alltid en utsatt del, för att den levererar en gnista seriellt till respektive tändstift. rotorn är ju en central del i den kedjan.
om det blev bättre med att byta den så hade det blivit bättre också med att byta hela paketet. men dyrare.
orsaken att man byter hela delar/paket är ofta att man som företag skall lämna garranti på en viss tid.
och att man inte behöver kolla lagerslitage och leta specifik felkälla.
i fördelarens roterande delar, som också ger symtom som de du kanske upplevde. så nu måste du hålla koll på just den delen/delar du inte bytt.
Men nu har du ju en viss vana för det. så du fixar även det i fortsättningen.
och tändningen är ju alltid en utsatt del, för att den levererar en gnista seriellt till respektive tändstift. rotorn är ju en central del i den kedjan.
om det blev bättre med att byta den så hade det blivit bättre också med att byta hela paketet. men dyrare.
orsaken att man byter hela delar/paket är ofta att man som företag skall lämna garranti på en viss tid.
och att man inte behöver kolla lagerslitage och leta specifik felkälla.
i fördelarens roterande delar, som också ger symtom som de du kanske upplevde. så nu måste du hålla koll på just den delen/delar du inte bytt.
Men nu har du ju en viss vana för det. så du fixar även det i fortsättningen.
Det var svagt av bilverkstaden att inte kollaupp tändningen om det hade varit tändspolen så är det troliga att din bil inte hade startat alls, jag rekommenderade att ev byta fördelarlocket men förbisåg rotor byte det var klantigt av mig, men att en städerska har mer att komma med än en bilverkstad säger väl allt om den verkstaden, bra att du fick ordning på bilen, synd att det blev onödigt dyrt.
xyz.
xyz.
Jovisst, jag har lärt mig en hel del mer än jag kunde om bilar, men jag vill veta mer. Rotorn, är det samma sak eller funktion, som i det som förut hette brytarspetsar?
Annons
Rotorn är den grejen under fördelarlocket som snurra runt och ger
en liten stöt till tändstiften.Brytarspetsar är det inte,men du är nära.He,he
Den det där med att lita på någon hantverkare eller vad det är.Det är
nog en svunnen tid,tyvärr.Det är löner ,ATP sjukkassor pensioner och svindyra hyror.Den som är ärlig och går att lita på,har nog svält ihjäl för
länge sedan.
en liten stöt till tändstiften.Brytarspetsar är det inte,men du är nära.He,he
Den det där med att lita på någon hantverkare eller vad det är.Det är
nog en svunnen tid,tyvärr.Det är löner ,ATP sjukkassor pensioner och svindyra hyror.Den som är ärlig och går att lita på,har nog svält ihjäl för
länge sedan.
Brytarspetsar eller brytarlöst tändsystem har inget med rotorn att göra iofs, men det är rotorn som fördelar (skickar) strömmen vidare ut i tändkablarna till tändstiften som avger en gnista som i sin tur antänder den komprimerade bensin och luftblandningen i cylindern. rotorn fördelar fyra gnistor/varv med en tändföljd som för en 4cylindrig motor är 1-3-4-2, det finns andra tänd följder men det är inte så vanligt.
xyz.
xyz.
"Micke03", köp en Haynes reparations och servise handbok dom finns att köpa på OKQ8, där kan du läsa och se hur det mästa fungerar i din 240, boken kostar ett par hundralappar, men det är den värd, boken är på svenska till Volvo.
xyz.
xyz.
rotorn är den roterande omkopplaren
inget annat
gnistan får man i tändstiftets luftspalt
tändspolen är den del som genererar (omvandlar)
den ström puls som frambringas på primär sidan
av tändspolen och som sluts av att brytarspetsen
eller den elektroniska omkopplaren
sekundär sidan är den del som genererar högspänningen
i högspänningsspolen. (tändspolen)
som rotorn fördelar i fördelarlocket. när den roterar.
en bild på detta syns här
http://autorepair.about.com/cs/generalinfo/l/bldef_342.htm
inget annat
gnistan får man i tändstiftets luftspalt
tändspolen är den del som genererar (omvandlar)
den ström puls som frambringas på primär sidan
av tändspolen och som sluts av att brytarspetsen
eller den elektroniska omkopplaren
sekundär sidan är den del som genererar högspänningen
i högspänningsspolen. (tändspolen)
som rotorn fördelar i fördelarlocket. när den roterar.
en bild på detta syns här
http://autorepair.about.com/cs/generalinfo/l/bldef_342.htm
Sida:
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem