Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Papperskopior av digitalbilder

Papperskopior av digitalbilder

Hej.

Brukar ni göra papperskopior av era digitalbilder? Jag gör det inte. Men har tänkt att börja med det nu. Dels för att jag beställt en ny kamera och fått förnyat intresse, men också för att jag känner att jag har ett slags bildvaccum flera år bakåt i tiden.
Vilket fotolab anlitar ni? Det verkar vara en djungel. Priserna är allt utom lätta att tyda. Det är också svårt att veta vad man ska tänka på med avseende på papperskvalité, leveranstider o s v.

/Claes
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag skriver ut mina foton själv hemma men skulle jag lämna det till någon så hade jag nog tagit elgiganten där kostar det 79öre/st för 10X15cm.
Albin, hur är kvalitén på deras bilder?

EZ
EZ, dom foton jag har sett har varit bra men jag har bara sett 70-80 foton därifrån så i helheten kanske dom inte är bra, men det kan vara värt att prova man kan ju börja med 50 foto och se.
Annons
Albin.
Har du räknat på vad det kostar att skriva ut dem hemma? Har du en sån där riktig fotoskrivare eller vad använder du? Papper o s v?

/Claes
Claes, Nej det vill jag inte räkna på det blir säkert dyrare än allt för jag har HP deskjet 6122 med riktigt dyr färg men så lagrade jag upp med fotopapper när Lidl sålde billigt, jag blir nöjd med fotona men jag skriver inte ut alla foton som jag tar för jag tar nog mellan 50-200 foto varje dag så det är bara utvalda som blir papperskopior.
hej

jag brukar framkalla på Korthuset.se ; jag tycker det blir riktigt bra bilder... o bra priser har dom oxå =)

Jag skickar in mina till Fujifilm för de har bäst fotopapper och färg. Med Kodak får man en röd nyans om man jämnför. Fast jag är ju lite kräsen
Jag laddade upp 100 bilder till OnnOff och hämtade 4 dagar senare, bilderna blev riktigt bra.
Ett tips är att söka efter test via google eller liknande för jag vet att det har gjorts sådana vid flera tillfällen av olika tidningar mm.

Att skriva ut själv är inte alternativ för långvarigt bevarande för de blir oerhört känsliga mot solljus, fukt mm. Annars är bildkvalitén ofta väldigt bra när man skriver ut själv, vilket kan vara skoj om man gillar att byta ut foton i sina ramar ofta.
Bra tips Telamundo, hittade flera test. Tänkte inte på att söka efter tester. Letade bara efter leverantörer av tjänsten...
Tack för de tips jag fått.

/Claes

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem