Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Uppladdningsbart

Uppladdningsbart

Det blir fler och fler uppladdningsbara prylar i vårt hem. Räknade efter lite hastigt. 2 laptop, 2 tandborstar, rakapparat, skruvdragare, uppladdningsbara batterier till 2 kameror och MP3-spelaren, ficklampa. Mycket laddning blir det och jag har säkert glömt någon pryl.
Undrar hur mycket el som går åt för att ladda allt?
Verkar inte bra för naturen med alla dessa batterier, men vad gör man?
Så ser ju vår bekväma värld ut idag.
Antal svar på detta inlägg: 2
Ur miljösynpunkt är det väl bättre med uppladdningsbara batterier. Men vi har alla ett ansvar att när dom är förbrukade och gäller alla typer av batterier att vi lämnar dom på Miljöstationer - Sortergårdar.
Jag tror att det är värre med reklamsaker och leksaker som har batterier som då i regel är typ kvicksilverbatteri. Har en känsla av att dessa saker bara slängs i vanliga sopor, utan eftertanke att det fanns batterier i dom.
Laddningsbara är ju en form av återandvändning, samt att elförbrukningen att ladda dom inte är så stor. En vanlig el-driven borrmaskin tar ju el den också.
Jag och min fru pratade om just detta imorse! Märkligt :-/
Vi har nämligen köpt en rakapparat till vår son. Den är uppladdningsbar. Min är inte det, däremot är min 10 år... Jag tror inte att hans kommer att bli det! Vad är den stora vinsten och vem tar den? Jo, vinsten i uppladdningsbara grejor ligger i att livslängden på prylarna drastiskt förkortas och det vinner tillverkarna på. Jag är inte i behov av en uppladdningsbar rakapparat, de gånger kan jag ta hyvel. Visst finns det massor av saker som måste ha batteri, men långt ifrån allt som har det. Min åsikt är att vi av bekvämlighetsskäl ska lockas att köpa batterisaker som inte håller lika länge.

/Claes

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem