Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

Slippa TV licens

Slippa TV licens

Så här slipper du betala TV licens enl. lagen paragraf 11, där står såhär.

Man kan helt lagligt undkomma avgiften genom att avlida, men man får inte glömma att anmäla händelsen till Radiotjänst.

Någonting för våra riksdagsmän att tänka på.

Kolla http://digital-tv.4m.se/betala-tv-licens.htm
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag läste dödsannonser i min lokala tidning men jag fanns inte med så jag får nog vackert betala min TV avgift i fortsättningen, men jag skall inte glömma att anmäla mitt frånfälle så fort som möjligt den dag som jag får reda på att jag är avliden.

xyz.
Kan detta vara sant.Jag trodde skattemyndigheten gjorde detta av
bara farten.Allt annat fungerar ju med automatik(nästan) när någon
avlider.Min fader dog en dag för tidigt,men det kom krav på återbetalning
av hans pension.På studsen.Då kan dom He,he
Tror inte det egentligen är sant det är nog bara en tolkningav vad någon tycker om paragrafen, men läser man väldigt noga, så verkar det ligga lite sanning i det.
Annons
Man kan kanske redovisa till Radiotjänst hur många gånger man går på toaletten och hur mycket vård man behöver. Det är ju den nya myndigheten för sekretessbelagd vårdinformation
TV licens vad är det, ingen vet men alla betalar väl Eller?
Jo liknande var det när Plus hade något inslag för några år sedan, då var det en kvinna som hade flyttat utomlands ett tag, och skickat in till Radiotjänst och avanmäla sitt TV-innehav.

Men detta hade inte skett, och då hon var ur landet. Så fortsatte ju räkningarna och komma, utan att hon betalade då hon inte var hemma, och utgick ifrån att det var avklarat.

Det blev ju påminnelse och inkasso, och kronofogden om jag inte missminner mig, så det blev ju en jäkla summa. Fast hon hade sagt upp det, men Radiotjänst tyckte att hon verkligen skulle kollat upp att det hade gått igenom. Trots att Sverker konfronterade dem med detta, så ville dem inte ge sig, trots att det var så uppenbart att hon hade varit utomlands, och inte haft någon möjlighet att nyttja "den fria televisionen".
eric:

Nee..det är ju så att om hade flyttat och sagt upp lägenheten och tagit med sig TV:n till utlandet eller sålt/kastat den så är det en sak.

Men om behållit lägenheten och TV:n stog kvar i lägenheten medans hon var utomlands så måste hon ändå betala för att hon ÄGER en TV..

Det borde egentligen heta "Televisonägarelicens" eller liknande då man betalar för att man äger en TV och inte för att man får titta på programmen..
Bubben, det utgår jag ifrån att hon hade gjort, och det har jag för mig att dem sa. För det vet väl dem flesta, att det är bara själv innehavet som räknas, och inte att man använder den.

Men grejen var att uppsägningen inte gick igenom, och fortsatte och skickade räkningar, men ingen var ju i lägenheten. Så det var ju ingen som såg dessa brev.
Ordet "TV-Licens" är mycket missvisande. då det egentligen inte är fråga om någon licens, och då avgiften inte riktar sig till TV innehavare.

Enligt Radiotjänst så skall följande kriterie var uppfyllt för att behöva betala denna "licens"

"Innehav av utrustning för mottagning av Terrestiella sändningar"

Vilket betyder att man inte ens behöver ha en TV för att bli betalningskyldig, det räcker med en VHS med inbyggd tuner, vilket alla har om man inte har en gammal "movie-box" hemma, endast avsedd för uppspelning.

Så rent krasst så skulle man kalla "licensen" för "Terrestiell mottagnings skatt" eller avgift.

Chose your poison.......

// X

PS! Men om man tänker efter lite, i ett land där vi har haft hund skatt, och accepterat detta, så känns TV avgiften nästan legitim. Det är förvånandesvärt vilken brist på civil olydnad den Svenska invånaren har.
eric har rätt,kvinnan ifråga hade avanmält tv-innehav men....... hon fick aldrig det bekräftat,vilket hon skulle ha krävt.det är inte det lättaste,att följa svensk lag.mitt råd anmäl aldrig innehav.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem