Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Pragresa på torsdag

Pragresa på torsdag

Hej.

På torsdag ska jag åka buss till Prag........buss...?!
Jag är något osäker på transportmedlet, men, men. Min fru har "lurat" med mig. Restiden är från tidig morgon till sena kväll.

Nu till anledningen till att jag skriver, har någon här varit i koncentrationslägret Theresienstadt eller liknande? (inget förintelseläger alltså) Är det värt ett besök? Är det psykiskt jobbigt?

/Claes
Antal svar på detta inlägg: 10
Inet för att jag varit där. Och tror inte jag vill dit heller.
www.ostratorn.lund.se/gamla/gamla/Forintelsen/konclager/terezin.htm


Men i Prag har jag varit och det är en underbar stad
Mmm.. jag har hittat den länken också, men det säger så lite.
Vad tycker du/ni att man inte ska missa?
Claes: Bara vandra runt i staden. Den är jättefin. Ni ska absolut utnyttja den mysiga uteplatserna på alla caféer om vädret tillåter. Gå ifrån huvudstråken när ni ska äta för det finns mysiga små ställen med jättegod och billig mat. Det räcker att precis lämna huvudgatorna.
Mycket gammal fin arkitektur finns det också.
Tyvärr får man stå ut med "världens äldsta yrke" tjatandes och ryckandes i en om kvällarna. De är överallt längs nöjesstråken.

Om inte allt har förändrats sedan 99 förstås.
Annons
Ni måste ju se torget,kyrkan och gå igenom vakt tornet. Tror inte det har förändrats sedan 89.
Vi åker också till prag men vi åker 26 dec och med flyg.
Vi har tänkt gå runt i stan och ta det lugnt bara vara.

Någon som kan rekomendera en bra restaurang i Prag centrum?
Denna sida har jag besökt innan, http://www.praginfo.com/ , det kanske kunde vara något för dig att kolla på.

Där fnns det lite att kolla på, men du kanske redan har besökt den?
Jo den har jag vart inne på. Tänkte om ni hade egna erfarenheter från Prag.
Tack ändå Eric.

Vad är det för kyrka som Nalle pratar om?
cartmanx, jag har varit i Prag åtskilliga ggr. Men att ge tips om bra restauranger är lite vanskligt eftersom de ändras från gång till gång. En generell regel är att inte äta i själva centrum kring Wenzelplatsen, utan att bege sig lite utanför. Priserna är ca en tredjedel jämfört med de här hemma.

Den traditionella tjeckiska maten är ganska tung men mättande. Tjeckerna är kanske inte så vansinnigt säkra på nötkött. Väljer du däremot fläsk i någon form så kommer du att vara nöjd.

Frukost förekommer nästan aldrig på uteställen. Ha därför alltid lite bröd och pålägg på rummet, såvida inte hotellet inkluderar frukost.

Ät gärna tjeckiska specialiteter såsom knödel (knedlíky), gulasch och fläsk-knödel-kålrätt (tjeckisk nationalrätt).

Tjeckerna äter gärna soppa innan huvudrätten anländer. Prova vitlökssoppan (cesneková polévka). Det är en höjdare.

Avslutningsvis: Till alla dessa rätter dricker du självfallet en skummande tjeckisk fatlager. Preferabelt en Pilsner Urquell, Kozel, Staropramen eller Budweiser (den tjeckiska och således inte den miserabla amerikanska efterapningen tillverkad av Anheuser-Busch).

EZ
Här är några behjälpliga termer i samband med mat:


http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Miscellaneous/Tjeckiskama
ttermer.jpg

EZ

Obs, kopiera och länka. Det är något fel på den automatiska länkningen. Går det här verkligen inte att reparera????
Kyrkan som näms måste vara den med det astronomiska uret och som varje timma visar Apostlarna. Den ligger mitt emellan Karlsbron och Warslavplatsen. Nästan rätt öster ut från bron vid ett stort torg.
Karlsbron är ju ett måste att gå över, som svensk. Det klarade ju aldrig den krigande svenska armén på 1600 talet, när dom skulle över för att angripa gamla staden.
Men med en bussresa är jag nästan säker på att ni får erbjudande om att få följa med på en guidad stadsvandring. Den börjar vid slottet och går ner genom gamla staden, över karslbron och brukar sluta vid kyrkan med det astronomiska uret. Guidningen är på svenska och av Diplomerade guider.
Vandringen tar ca 3 timmar med fikarast, och som turist bör man följa med på en sdan vandring. Bara synd att man inte tar till sig all historia som ges.
( den typ av hårdisk som det skall lagras i arbetar sakta ibland )

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem