Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Hårddisken försvann

Hårddisken försvann

Fick ett meddelande däe det stod att väntande skrivning inte gick att genomföra pga av att operativsystemet inte fungerar som det ska eller att hårddisken inte fungerar som den ska.

Vad jag förstår så har jag ingen hårddisk E längre?
Det gick inte att gå in på den, försökte med en diskreparation men den gick inte att genomföra. Startade om datorn, å nu finns den hårddisken inte längre.

Bara gå och köpa mej en ny?

Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Om hårddisken har börjat "knacka" så är den på väg mot datorskroten!
Men om du har en Macintosh modell äldre så kan den leva et tag till, se om du har en ide eller scsi hårdisk bara, ps mina har alla typer av anslutningar,
men ett tips om man "får" en powermac 4400 som är en pc förklädd macintosh,
allt är ide utom en scsi 50-pins anslutning där bak! ingen höjdare men min tuffar på ännu, och hddén som ville dö går fortfarande efter 3 år.
Den hårdisken som sitter i datorn nu, (datorn är ny) har knackat ända från första dagen. Är inte så haj så det är ju möjligt att det är ett dåligt ex/modell. Ska ner till butiken i morron och prata med dom och även höra om dom kan få fram det som fanns på den raserade disken.

Macintosh är det inte i alla fall, så mycket vet jag.
När du skriver "ny" dator, hur gammal är den då? 1år, 6mån el. 1vecka?
Om den har knackat mer än vad ni är vana med att en hdd gör ska ni nog gå tillbaka med den, eller ialla fall kontakta affären.

Min andra hdd försvann en gång och det jag gjorde då var att jag öppnade burken och drog ut kabeln och satte tillbaka den. Startade om och där var den :)
Bara för att os inte hittar hårddisken behöver den ha crashat helt och hållet, så än kan informationen finnas kvar.
Annons
Huckleberry: Den är ca 2 mån gammal. Ska prova och testa i morron. Å även kontakta butiken. Hoppas den inte är "död".

Tack för svaren
Ett förtydligande, Mac gör inga egna hårddiskar. så det har inget med
om en hårddisk låter eller ej.

en hårddisk är en produkt som har rörliga delar och det bör alltså låta om den mer eller mindre, beroende på hur mycket den är isolerad och upphängd.

När den är på väg att gå sönder eller är trasig så ökar vissa ljud eller att den blir helt tyst. de rörliga delarna har slutat att röra sig.
den kan även låta som vanligt men endå vara trasig, så det är inte alltid
ni kan avgöra på ljudet, vad som är rätt eller fel.

det enda sättet ni kan helt vara säker på, att den är helt trasig på.
är att köra ett diagnosprogram som talar om statusen på hårddisken.

däremot så finns det ett antal kända ljud från vissa typer av hårddiskar som
många har som reference vid felsökning.

Det snabbaste sättet för en lekman är att testa hårddisken på en annan dator i slave läge.

och är hårddisken inte mer än 2 månader gammal och man misstänker fel
så be om att få byta ut den. eller be butiken testa den åt er.
Tack Göcke för en bra förklaring.
God morron på er.
Ja här vaknar man å sätter sig nyvaken med morronkaffet vid datorn.
Drömmer jag??
Min andra hårdisk finns där den ska igen......har jag bara drömt? *S*
Ja inte för att jag förstår något men snabbt ska jag säk kopiera allt där.
Vi har inte hunnit kolla på den så inget är rört eller ändrat.
Förutom att jag stängde av datorn över natten.

Jaja........så var det med det*S*

Hoppas ni får en skön Lördag
Till Fbblan och andra.En omstart gör susen många gånger.
Fibblan säkerhetkopiera allting du vill ha kvar omgående det finns en överhängande risk att du blir av med den för gott snart. Det du beskriver är exakt vad som hände med en av mina hårddiskar innan den dog för gott.
Fördröjd skrivning == försvann ur windows, om start så var den tillbaka. Så fort jag börja skyffla mycket data från den till nån annan disk så dog den.
Rob: Jag har nu säk kopierat allt där. Det känns allt lite som den funkar på nåder:) Men nu är det ingen fara om den lägger av.
Ska köpa mej en ny snart.

.......................Poff

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem