Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Grafikminne?

Grafikminne?

Jag har funderingar på att köpa ett nytt grafikkort..

Tyvärr slängde jag den gamla kartongen och spec. till mitt nuvarande grafikort så jag undrar hur man kan se hur mycket grafikminne man har..?

Prövade gå in på enhetshanteraren men där kunde jag inte få fram nån info..

Just nu har jag ett geforce4 mx 4000

Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: «1 2

Ja det är svårt att hitta ett bra kort för 500kr, men jag hade köpt ett Radeon 9600 pro om jag inte hade haft mer än 500kr.
Har själv haft ett sådant i 2 år och spelat call of duty2 utan problem, även Half life.
Så byter du från ett MX kort till ovanstående lär du märka skillnad, men räkna inte med något underverk.
Direct X 9 är på väg bort då Direct X 10 kommer nu i höst och kommer vara i vista.
Men hur mycket spelar du och vad är det som gör att du vill skaffa ett kort just nu?
Varför jag frågar är därför att du kanske blir tvungen att skaffa ett nytt igen inom ett år, så varför inte spara ihop till ett mycket bättre? Allt beror på vad du använder din dator till.
Vad har du för cpu och internminne?

Huckleberry:

Var hittar man ett sånt kort?

Menar du ATI Radeon 9600 pro?
Det finns inte några bra och snabba kort för 500kr men om jag bara hade haft 500kr hade jag köpt mig ett 9600pro.
Vill man ha ett bra och snabbt kort får man punga ut ca 3000-3500 kr när det gäller agp. Till pci-xpress som är en ny, bättre och snabbare buss kan man få tag på bra kort för 1500-2000kr.

Kolla på någon av dessa
http://www.komplett.se
eller http://www.datorbutiken.se
Kolla under "demo" det kan finnas billiga kort som kan ha vart visningsobjekt, saknar en skruv, kartong, drivrutiner eller saknar manual tex. Manual kan man få från nätet, lika så drivrutiner el. programvara

jag handlar från komplett och får av mig ***** av fem möjliga på både leverans, priser och support. Även om jag bara använder supporten för att fråga när vissa grejer kommer in osv.
Annons
Huckleberry:

Vad tror du om detta kortet då?

GeForce 6800XT 256MB GDDR3, 128bit, AGP8X, Tv-Out/Dual-DVI, "Black Edition"

Det kostar ca 1250:- på komplett..

Men då får jag vänta 1 månad..
Ja vänta en månad Bubben
Det är bättre, allt är bättre med det kortet.
GDDR3 är bättre för det kräver inte lika mycket ström och kyling men bygger på samma teknik som DDR.
RAMDAC är högre, alltså bättre och snabbare
Klockfrekvensen är högre, alltså bättre
256MB i grafikminne är bättre än 128 eftersom då behöver inte grafikkortet "låna" av datorns RAMminne.

Men annars har du detta
MSI GeForce 7600GS 256MB DDR2 för 1.299:-
Fast det är nog inte så värst stor skillnad
Det ända jag vet är att XFX gör bättre kort än MSI, så jag hade nog tagit ett XFX.
Så för att inte krångla till det mer så köp GeForce 6800XT 256MB GDDR3, 128bit, AGP8X, Tv-Out/Dual-DVI, "Black Edition"
Det är en djungel som du inte vill in i Bubben , den där grafikkortsdjungeln alltså
gonatt

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem