Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Scandisk och felmess

Scandisk och felmess

När min dator hänger sig eller får blåskärm så enda lösningen är att stänga av med knappen, dyker det oftast upp ett felmess när Scandisk automatiskt körs vid nästa start. Det händer alltid när drygt 90 % av scanningen är klar och innehållet är följande:

"X-antal byte (dessa byte är alltid relaterade till hur stor disken är - min anteckning) har påträffats på enhet C:. Dessa byte kan utgöra delar av en förlorad fil, men troligen tar de bara upp plats. Om du vill kolla informationen väljer du Spara. Den sparas då i rotkatalogen under ett filnamn på formen FILE0000.CHK. Sen kan du granska filinnehållet med kommandot TYPE."

Under den texten finns alternativ som Spara, Ta bort och Korrigera inte. Första gången sparade jag men blev inte klok på nånting, så sen dess har jag tagit bort "de överblivna" byten och datorn har fungerat som den ska igen. På sistone har det här hänt irriterande ofta och jag är väldigt nyfiken på vad det betyder. Nån som vet?
Antal svar på detta inlägg: 1
Misster , om man stänger av en dator som hänger sig så
finns förmodligen ett antal filer som är öppna på hårddisken
och det är allvarligt om dessa inte åtgärdas med det samma.
att läsa loggen sedan kan ge dej en fingervisning av vilket
program som inte kunde fullfölja sitt arbete och vilken fil som
krachade. allt för att du ventuellt skall kunna reparera skadan. så scandisk är ett ypperligt bra verktyg för att hålla disken i trimm.
Blåskärm är däremot ett allvarligare problem som kan häröra från många olika fel. och bör åtgärdas.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem