Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Smidigt att byta bank?

Smidigt att byta bank?

Jag tänkte byta bank och jag undrar om någon har erfarenhet av hur det blir med alla e-fakturor. Det är ju väldigt smidigt att få e-fakturor tycker jag så jag har anmält detta till ett flertal företag.
Min egentliga fråga är hur smidigt det går att få dessa fakturor till det nya kontot i en helt annan bank. Har det funkat bra eller blivit mycket strul?
Antal svar på detta inlägg: 5
Om jag inte missminner mig, så kan man skriva något slags fullmakt, så att din nya bank överflyttar dina autogiroavtal, men jag vet ej om detta går med efaktura också, jag har för mig att det kan gå.

Annars är det ju bara att anmäla sig via att logga in på den nya bankens internettjänst, och sedan "efaktura". Efter detta så söker du upp de bankerna som du har efaktura på, och anmäler dig där genom hemsida, detta går bra.

Dock så kanske det är bra om man avslutar efakturetjänsten i den gamla banken. Annars kan det bli problem, med att få det att fungera i den nya.

Så har du internetbank, så är det inget större besvär.

Bankerna brukar även ha färdigställda papper där du kan skriva i din arbetsgivare och så och få din lön/ersättning/csnmedel/mm till det nya bankkontot.

Så låt inte detta skrämma dig för att byta bank.

Jag tror att det är på detta sätt, många "storbanker" kan ha höga priser genom att folk är för "rädda" att "bryta sig loss".

Lycka till.
Den nya Banken, alltså den du vill flytta till hjälper till med det mesta har jag för mig. Dom vill gärna hjälpa dig så att det blir så lindrig som möjligt.
Ta kontakt med den bank du vill flytta till på går det säker bra.
Tänk bara på att inte göra det för nära månads eller årsskiftet.
Gör det i början på en månad och ta ut kontanter först ifall det strular till sig med korten.
Håller med svenkalle.Dom verkar behöva 1 månads framförhållning för
att det skall fungera till 100%.

Jag vet inte varför du vill byta,men det är snudd på att köpa bekymmer.
Det är ju bara storbankerna som har denna service vad jag vet.
,så har du inga stora bekymmer med någon av dom,så låt bli.

P&K Leif
Annons
För några år sedan bytte jag till internetbank. Har aldrig haft några problem. Det är bara att avsluta allt med den gamla banken. Jag har aldrig haft något strul med min internetbank. Jag har både autogiro och efaktura.
Inte speciellt svårt att fixa. Fördelen med min internetbank är att jag slipper alla avgifter (förutom betalkortet förstås).
Men mitt råd är att först skaffa ett konto hos den internetbanken som du väljer.
Leiake, jag har en fristående Föreningssparbank (Swedbank). Med inte allt för många kunder, banken ligger i Mönsterås. Även fast jag inte bor där, så är det billigt och bra, Visakortet kostar ingenting, och internttjänsten är gratis, och telefonbanken. Skulle jag ha haft detta på ordinarie FSB så skulle det gått på runt 5-600 kr år, sist jag kollade.

Detta är en fristående FSB (Swedbank), och denna bank ombesörjde detta.

Men visst, det tar säkert en timme kanske sammanlagt, att få det att fungera, men som för mig då som slipper en återkommande årsavgift på 5-600 kr. Så tycker jag det är av så betydande grad att det är värt besväret.

Dock så har jag ju inget "jobb" (sjukersättning) så jag har ju säkert mer tid över än de människor som jobbar heltid. Men som sagt, för mig gick det smidigt.

Ha de gott, folket på IS forum.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem