Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Antivirus

Antivirus

Hej!

Jag undrar verkligen hur många som kollar sin dator regelbundet varje dag mot virus antingen via ett installerat program eller online?
Hmm..?
Detta borde ju rimligen hålla virusen och attackerna på avstånd!
Tycker att alla borde uppdatera/kolla sin dator varje dag!
Antal svar på detta inlägg: 8
Det beror väl på vad man har gjort på nätet....? Har man bara varit på Startsidan, läst nyheterna på Aftonbladet samt kollat dagens TV-guide borde det inte vara nödvändigt.

Jag kollar online när jag har tankat hem filer, bilder osv. eller om datorn plötsligt börjar uppföra sig konstigt. Hittills har jag klarat mig med det, peppar peppar.....
Svar till Misster:

Jodå..Du borde kolla iallafall mot virusmaskar för dom sprids från sida till sida..! Ex. Ms-blaster m.fl
Jo, jag vet att man kan få nåt skit bara genom att öppna en seriös sida. Tyvärr. Men eftersom jag hittills haft turen att slippa sånt är jag nog lite för lat för att tänka på att scanna varje dag så länge inget verkar skumt med datorn.
Annons
Om du inte kollar så kan du ALDRIG vara HELT säker..
Hej igen!

www.trendmicro.com är HELT gratis så varför inte slösa nån minut på att kolla
Tänkte bara påpeka det att tex blaster inte sprids genom "sidor" utan internet... är du uppkopplad kan du få virus.. du behöver inte öppna något eller ta imot något räcker med att ha datorn uppkopplad så sköter virusen resten.

så ska man avra på säkra sidan så räcker det inte med antivirusprogram utan även en router eller hårdvaru brandvägg..
Jag scannar aldrig min dator men jag kollar däremot varje dag efter uppdateringar. Mcafee Virusscan(som jag har) kollar ju i princip datorn hela tiden. Jag kör även med Mcafee Personal Firewall Plus, både programmen har fungerat utmärkt. Det enda jag blivit smittad av är Gaotbot som kom in i min dator av misstag eftersom jag inte hade AV-programmet på.
Hmmm?

Då ha du bara haft tur..

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem