Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Cykelvård

Cykelvård

Jag har cyklat till jobbet ett antal månader nu och hamnade i trubbel redan
första frostnatten, att växlarna inte fungerade att växla. allt hade frusit fast.

Förutom att tina upp cykel innomhus så undrar jag , finns det något sätt att
förhindra detta vid nästa frostnatt. om man bara har möjligheten att ha cykeln utomhus.

Finns det särskilt fett eller oljor för detta.?
vilken cykelvård har ni på cyklarna inför vintern, om ni skall fortsätta att cykla?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag skulle välja en teflonbaserad olja och ha på så att det kryper in ordentligt dels i vajerhylsan och dels i växelmekanismen(både bak,fram och vid styret). Torka bort överflödet , klart!
Visst finns det många sorters olja och fett i en normalsorterad cykelaffär. Själv har jag flera cyklar, men endast en jag använder på vintern, men frostnätterna i Skåne brukar inte vara så många. Jag använder i alla fall en oljespray som heter Sonax, jag använder den några gånger i veckan, och torkar alltid bort överflödig olja, för att skydda kläderna mot oljefläckar.

Förr när jag jobbade så cyklade jag fem dagar i veckan mellan Lund o Malmö, och hade aldrig några problem med fastfrusna växlar kedja eller annat, tack vare denna enkla metod!

Lycka till!
Är det mycket vatten i virar mm är det ju en fördel om det får chans att torka upp först inne i värmen, alltså inte bara tina upp.
Annons
Tack alla, problemet som jag fick är att cykeln står ute. under hela dagen
det regnar först och sedan kom kylan till kvällen, när man skall hem, då var allt fastfruset.
Tanken på att gå tillbaka till att använda bilen var snubblande nära.

Jag känner också att det kanske borde vara dubbat på cykeln med
finns det några andra allternativ?

En självlysande/reflekterande väst ligger också på önskelistan. men har inte sett någon som säljer dessa
Teflonbaserad olja är OK, men i regel rekomderas selikonolja för året runt bruk till cyklar. Finns Selikonspray hos Biltema. I sammanhanget har den firman en utmärkt handbok för cyklar med reparations tips mm. Kanke lite dyr, kostar 199:- men den betalar sig om man vill meka med cyklen själv.
Utan den hade jag inte kunnat justera barnbarnens cykelväxlar på rätt sätt.
Göcke:

Självlysande reflexväst hittar du på Jula under kategorin skyddartiklar..

Kostar 199:-

www.jula.se
Göcke!

Skaffar du denna så hamnar du garanterat i tidningen som ett föredömligt
exempel.Lite dyrt,men....!

www.prylkoll.se/content/view/811/ - 20k

Här du grejor till din cykelkedja.Allt finns tydligen.
www.bilatlas.com/tillbehor/132-153_KM.pdf
Refelexväst 99:- på Biltema, 59:- hos Clas Ohlsson. så det finns alternativ.
Har för mig att jag gav 35:- på ÖB för reflexväst som jag har i bilen ihop med varningstriangel.
Tackar, orsaken till västen vara att , en kraftigt berusad man blev överkörd av fyra bilar efter varandra. Då får man sig en tankeställare. att han var berusad tror jag hade mindre betydelse. förmodligen så syntes han inte i mörkret.

Leiake ditt tips går säker hem hos de pryltokiga.
jag skulle inte ha något emot att bära något liknande.
men priset var lite högt.

Föresten så såg jag en unge som hade skor som hade inbyggd belysning
man såg skorna tydligt när han/hon gick i mörkret. tyvär så fanns inga reflexer ovanför skorna
Jag köper de flesta av mina cykelgrejjor på
http://www.cyclecomponents.com
Vet inte om de reflexvästar, jag köpte min på Sportex. Det finns en del att tänka på vad det gäller reflexväst. En med dragkjedja fram är att föredra mot en med kardborre. Den jag köpte har storlek 10 - 16 år och jag är 185 cm och väger 80 kg, så prova den innan... min kostade 69:-
Cyclecomponents har bra dubbdäck.
/Claes

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem