Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hålfotsinlägg

Hålfotsinlägg

Efter en dags arbete kan man ibland känna sig lite sömnig i fötterna. Jag tänkte att hålfotsinlägg kanske kunde vara bra. Nu tänkte jag om någon kanske kunde dela med sig av erfarenheter kring detta. Skall man ha i plast eller metall? Kanske det är bättre med trä med lite lufthål i så att det blir lite cirkulation? Finns det iläggssulor med inbyggda hålfotsinlägg? Jag har också sett att det finns magnetsulor, kan det vara ett alternativ? Bör man ha lite större skor så att det får plats inlägg?
Antal svar på detta inlägg: 2
Beror lite hur du känner dig "sömnig" i fötterna. Har du inte direkt ont i foten å det känner du i så fall vid främfre fotvalvet mellan stortåleden och lilltåleden. Har du en ömmhet eller trötthetskänsla här kan typ hålfotsinlägg hjälpa dig. Man behöver en pilottuppbyggnad som finns på hålfotsinlägget.
Men det finns lösa självklistrande pilotter man kan sätta i skon, fast dom får inte komma fel, då får du mer ont än du hade innan. Pilott är en liten kudde som skall passa in i det lilla triangelformade hålrum som finns precis bakom broskbågen som håller alla tår. Broskbågen har sina ändar i stortåleden samt lilltåleden. trycker du i mitten av foten känner du mjukdelen där bakom broskbågen. Precis i den mjukdelen skall pilotten passa.
Du nämner hålfotsinlägg i metall eller plast, dessa får endast utprovas av en ortoped då pilotten här är stum och hård. Lös pilott är av skummgummi typ och det finns i sjukvårdsaffärer samt hålfotsinlägg att köpa samt i vissa välsorterade skoaffärer, där är pilotten mjuk å behöver inte inprovas.
Annan trötthet i foten kan vara att det känns stumt att gå. Då kan du köpa en inläggsula i gele som sviktar foten när du går.
Sen är en stor bov med trötta fötter att man går i strumplästen hemma, å det är en stor björntjänst mot dina fötter. Andvänd en anatomisk utformad slipers typ vad man säger Birkenstock. Behöver inte vara det märket för den är dyr, men kolla att det finns en liten uppbyggnad som vad jag kallar pilott
Huvet på spiken misko, det är faktiskt på kvällarna efter ett tag hemma i strumplästen som det är värst. Ska genast börja använda mina gamla "doktorstofflor" igen

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem