Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Blomsterflugor

Blomsterflugor

Har aldrig varit med om något liknande. Jag har massor med blomsterflugor hemma, har sprajat mina blommor med såpa, efter rekommendationer att det skulle hjälpa, men flugorna finns kvar.
Har detta någonting med den varma hösten att göra, och har någon ett bra förslag på hur jag skall bli av med dem?
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag har oxå märkt av det men vet inte hur man kan bli av me dom har gjort som du till ingen nytta , ja det är nog den milda hösten som har ställt till det *L*
Ta en kaffekopp, häll i äppelcidervinäger ca 1 dl, ett par droppar diskmedel och en skvätt vatten låt det stå där det är mest flugor. ta bort all frukt som ligger framme. Se till att inga blomkrukor står med vatten i, dvs övervattnade. Ett par dagar sen bör de vara borta. Vill man ha lite snabb effekt kan man spruta radar i rummet. Då löser man problemet för stunden.
Tompaxox förslag är oslagbart! Skulle precis gå in och tipsa om det också.
En parentes bara. Det behöver inte nödvändigtvis vara äpplecidervinäger, vilken vinäger som helst funkar.
Annons
Ska testa *L* fast inte Radar för den gillar jag inte :(
Tack för tipset
Tror faktiskt att detta är ett gammalt tips, som jag känner igen från min mormors dagar, skall ge mig ut o köpa ättika, tackar för tipset!
Har märkt att det kläcks mycket flugor när man slänger bananskal och
liknande,och det blir liggande i soppåsen några dagar.Det var ett
evigt surrande.

Då slog mig en tanke .Jag lägger bananskal och liknande i en plastpåse
i kylen.Då stoppas kläckningen.Och vips var mitt bekymmer löst.

Sen när det är dags för soppåsen att förpassas till tunnan,så åker den
lilla plastpåsen med.

Om man har blomflugor så får man nog offra den växt,som är angripen

Tänk vad lite vi vet.Bifogar den roliga länk.

www.odla.nu/fs/article/file_9628.html - 32k
Följande råd har jag fått av anticimex:
Flugorna sätter sina ägg oftas i diskhon eller i tvättstället. För att få död på äggen så kokar man upp vatten och häller det där i tillsammans med lite klorin och så låter man det stå över natten. Morgonen därpå, det första man gör,kokar man på nytt upp vatten och häller där i. Kanske måste man upprepa detta.
För att få bort de flugor som redan lever så rekommendera de att man gör en blandning av:
2 delar vinäger
1 del sirap
Några droppar diskmedel.
Sätt ut några sådana skålar med detta i
Vi har gjort så här och det har fungerat jättebra

Lycka till
Blomsterflugor hade jag hela sommaren fastän att jag inga blommor har o även vissa grannar hade det utan att ha blommor men nu verkar de försvunnit. Ska komma ihåg tipsen till nästa gång.

Men ni behöver inte slänga några blommor även om flugorna har lagt sina ägg i jorden utan vattna med nikotinvatten det tar död på äggen, lägg fimpar i blöt,
sila sedan detta o ta lite av vätskan o blanda i vattnet som ni sen vattnar blommorna med. Gör detta några gånger ni märker när flugorna försvinner från blomman. Har ni ingen som röker i familjen fråga grannarna om ni kan få deras fimpar el någon annan.
Fick tipset av en trädgårdsmästare för många år sen o det fungerar jag lovar.
Fick också en massa småflugor hemma, men vi körde med kemisk krigföring mot dem och överföll rackarna med radar pa alla ställen vi såg dem sitta koncentrerade.

Det tog några dagar men 2 spray raider om dan mot lede flugs baser gav oss till slut seger.
"Victory through overwealming Spraypower"

//Breeze
Radar sprutade vi jättemycket men de små rackarna kom ändå. Vi kom inte på var de kom ifrån men nu vet jag att de kan lägga ägg i vasken så de får se upp nästa gång de kommer på besök.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem