Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Headset problem

Headset problem

Jag har köpt ett headset men det vill inte funka som det ska..

Den översta kontakten går till vanliga högtalare och den rosa ska sitta i rosa och den ljusgröna i den ljusgröna.

Vad är fel?

Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

Huckleberry:

Aha...

Jag förstog "nästan" att man behövde någon slags "switch" eller "hub"..

Är det enda sättet?
Nja du har redan testat det andra ;) att krångla med kablar. Så det finns två sätt
Men det är det ända sättet eftersom du bara har en ingång för hörlurar och en ingång för mick på ljudkortet.
Med hubben har du 1 för mick, 1 för högtalare och 1 för hörlurarna.
OM man inte har ett USBheadset vill säga

Men Bubben, det är en otroligt smidig lösning. Du kan tex använda högtalarna och micken istället för hela headset:et om du förstår hur jag menar
Bubben: Exakt samma Hub som Huck länkade till finns för 50Kr mindre hos Biltema. Jag har använt en sån tidigare och de funkar bra. Möjligtvis kan man tänka sig att man förlorar lite i kvalitet, vilket kan vara viktigt om man är "audiofil" men inget som den normala dödliga människan märker.
Annons
Köp en split på Clas Ohlson för några kronor.
Om jag förstår dig rätt Bubben så vill du ha olika ljud i headsetet och högtalarna. Radio i högtalarna och Skype i lurarna.
Jag tror att det är, om inte omöjligt så svårt. Det skulle ju innebära att du spelar upp på två olika ljudkort och vad jag ser i kontrollpanelen "Ljud & ljudenheter" kan man bara ha ett ljudkort angivet för uppspelning av ljud. D v s du kommer att få samma ljud i både högtalare och headset.
Enda möjligheten är som jag ser det, att det i Skype går att ange ljudkort. Jag har inte sett Skype så jag vet inte.

/Claes
Ok..

När man spelar online-spel i multiplayer då?

Är det samma grej som gäller då också att man måste ha en media hub?
Bubben: Med en mediahub kan enkelt välja om ljudet från datorn skall gå ut i lurarna eller i högtalarna. Du kan aldrig få ut ljud från två olika program i datorn i två olika ljudkällor eftersom allt går genom samma ljudkort.
Vill du lyssna på radio samtidigt som du pratar i Skype så får du använda dig av en helt vanlig radio vid sidan om.
Enda sättet som det teoretiskt skulle finnas en möjlighet att få ut ljud från två olika program på två olika ställen är att ha två ljudkort och den möjligheten finns inte.

Mediahuben gör bara att du slipper byta kontakt hörlurar/högtalare i datorn hela tiden.

Spelar du multiplayer och vill prata genom spelet och samtidigt höra ljudeffekter så går de ljuden genom samma lurar/högtalare. Du kan förmodligen ställa in i spelet hur de ljuden skall återges i förhållande till varandra avseende ljudnivå, så det blir enklare att urskilja talet.
Ok!

TACK för alla svar!

Nu förstår jag hur det hänger i hop..


Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem