Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Vid problem med hårdvara

Vid problem med hårdvara

Skriv alltid vad det är för märke/modell/OS/ när ni har problem. En del problem är kända och lösningen kan finnas på nätet då andra kan ha haft samma. Skriv , om ni vet, vilken drivrutin/firmware ni för tillfället har och om produkten är nyinköpt eller flera år gammal.

Att skriva; jag har problem med bildskärmen, tangetbordet, musen, datorn, mp3spelaren, skrivaren el. digitalkameran och inte mer gör det mycket svårare att hjälpa till. Det tar också tid då man måste fråga (posta ett inlägg) och ställa frågan, vad är det för märke ni har

Vi är rätt många här som vill hjälpa till med alla slags problem
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Tack för det här inlägget Huckleberry. . Vi kan bara hoppas att de som har dator-problem kommer att försöka beskriva relevanta fakta om den utrustning som krånglar. . Det är ju för det mesta en förutsättning för att någon ska kunna komma med ett förslag till hur problemet ska avhjälpas. . .
Instämmer, men det är kanske inte alla som riktigt vet vad dom har för grejor.
Hade Du frågat frugan här hemma så hade hon nog sagt nåt i stil med:
"Tja, det är en grå plåtlåda som brummar lite och så har vi en sån där liten TV man kan se allt på....och javisst, jag köpte den nog på SIBA förra året !"....eller nåt i den stilen.
Hon hade behövt bli guidad fram till att hitta vad det är för nåt hon hade i burken.

Alla kan väl göra så gott dom kan, men ett stående råd kunde vara att man lämnar så mycket information om vad det är för dator man har ståendes där hemma...

//Breeze
Huckleberry !

Om du kollar på din profil så efterfrågas datorvana.Den ideèn kommer från
mig.Samtidigt pratade vi om att vi skulle uppge vilken dator vi ägde och
vilken kapacitet den hade.Det var Göckes tankar att detta skulle ingå.

Men allt rann ut i sanden.Om man tittar på en profil idag så är den totalt
bristfällig.Ingen e-postadress,ingen ålder,ingenting stundtals.

Åldern har ju väldig betydelse för hur man tacklar en fråga.
Huckleberry jag tycker du skall kolla in profilen på nästa patient.Är den
inte korrekt ifylld så ignorerar du vedebörande.
Du är ny på Forumet och kan datorer,men om du hela tiden skall fråga
om ditt och datt så ledsnar du oxå.Jag lovar dig!!

Hör nu upp alla.Har ni inte en fullgod Profil så får ni ingen hjälp

Det är så enkelt att uppgradera den.Sedan snacket om att man inte
vet vad man har i sin dator.Det står på kvittot för garantins skull.
Är den namngiven med ett märke och nummer så skriv det,för då <Googlar
vi fram det själva.Dom som har hemmabygge vet ju varenda skruv.

Hoppas IS ledning tar till sig detta och gör slag i saken så att det blir
ordning på detta.Jag vet att Göcke är hårt ansträngd,men då får någon
annan ta över denna syssla att registrera medlemmar.
Annons
Här har du en som inte vet vad jag har i datorn.Min är från jobbet som man får köpa loss efter ett antal år Vadå kvitto.Jag säger oxå en grå burk som brummar.Får man ingen hjälp om man inte har fullgod profil.
Wilma: Naturligtvis skall du få hjälp även om du inte fyller i alla uppgifter.

Det räcker med ett användarnamn, för visst skall det vara fortsatt möjligt att vara anonym utan att behöva fylla i massa undersökningsfrågor.

Att påtvinga uppgiftslämnande är ingen bra idé. Det skall vara frivilligt, och hur många läser egentligen profiler före de svarar på frågor. Att anpassa sina svar och förenkla för att man tror att en äldre person inte klarar det annars, vore väl diskriminerande. Jag ger samma svar till alla personer tills de själva säger att de behöver mer ingående beskrivningar.
Wilma !

Du är ju ett undantag.Men du kan väl läsa vad den heter och bak står det
en massa som Huckeleberry fixar på 10 sek.

Vissa dator visar sitt innehåll om du samtiigt trycker Ctrl+Alt+s.Det tar
några sekunder så dyker en skärm upp.
Telamundo !

Jag undrar hur mycket hjälp du får i ett bankärende om du vägrar att
lämna ditt personnummer.He,he

Detta, min ide är ju för att hjälpa Huckleberry,som jag anser är en av våra
största tillgånger i modern tid.Göcke är bra men han börjar bli trött av
förståliga skäl.Skräm inte iväg Hucke.

Skulle det vara diskriminerande att hjälpa en äldre på ett mer pedagogiskt
sätt än en 20-åring.Du måste skoja??
Leiake: Din jämnförelse med banken (Jag undrar hur mycket hjälp du får i ett bankärende om du vägrar att lämna ditt personnummer) fungerar inte här, däremot kan man dra paraleller till att lämna in bilen.
Det är inte många som vet allt som är i bilen, däremot vet de felsta vad de har för märke och årsmodell( som jag, Volvo V40 2,0, mer vet jag inte)
Men jag få hjälp på verkstaden eller av mina bilkunniga kompisar ändå.
Så jag tycker inte att man behöver veta allt om sin dator bara för att få hjälp.
Är det så att en person inte vet vad den har för grafikkort, så är det väl bra om vi då samtidigt kan lära den hur man söker rätt på informationen, eller?
Men visst är det bra om man kan skriva om man vet vad det är för prylar man har direkt i frågeställningen

Sen jag tror att om det skulle behöva stå med en massa ang. ens dator i presentationen skulle nog många inte bry sig om att regga sig på sidan.

Sen skulle det kunna finnas en avdelning i ens presetation som är frivillig att fylla i ang. ens dator, men jag tror inte att många skulle fylla i den.
Men detta är Min åsikt i frågan.
Givetvis skall det mesta vara frivilligt.Men det finns många sidor jag
har försökt komma in på utan att lyckas."Du har glömt ditt skonummer"

Detta är ju bara en fin vink till våra medlemmar,att när den dagen kommer
då dom behöver hjälp så blir dom hjälpta på ett för dom begripligt sätt.
Jag kanske skall tillägga att det finns tusenlappar att tjäna på denna
sajt.Hur många lämnar inte in sin dator och blir stenblåsta på rena
bagateller,som vissa här på Forumet fixar på några sekunder för tji.

Är det något vi begriper vilken ålder vi än är så är det sådant.He,he
Aj, aj, aj !....det verkar som om leiake har satt i sig spik till frukost, för nu skiter han taggtråd, minsann.

Hej, leiake....har Du tänkt på att alla som har dator kanske inte är intresserade av att lyfta på locket och meka med burken.

Sen, kvitto i all ära...men har Du köpt din burk på SIBA så säger kvittot inte ett skvatt om vad som finns i burken.
På mitt stod bara typ "Dator HP modell XXX" och så priset...och det säger ju inget om vad som finns i den. Då får man söka på internet efter speccen.

Men, jag kan rekommendera ett litet progg som skvallrar om vad som sitter i burken. Det heter AIDA32 och är ett gratis program. Nu är det "discontinued" eller "det finns inte längre" på ren svenska, men man hittar det här ändå:
http://www.majorgeeks.com/download181.html
Det visar det mesta Du skulle vilja veta om din dator....

Annars finns Everest, men det är ett köpeprogram. Det ser i princip precis likadant ut som AIDA32....vill ni bara se hur det ser ut så gå hit:
http://www.lavalys.com/products/screenshots.php?ps=UE&lang=en

//Bre
eze

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem