Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Moment 22

Moment 22

Hej.
Jag har råkat ut för flera gånger att Windows går in i en loop och startar om hela tiden, felsäkert läge har inte hjälpt. Precis när Windowsloggan kommer så startar det om igen. JAg jobbade en liten tid i en datorbutik med reperationer och service nyligen och kan konstatera att de inte kunde lösa sådana problem heller, det blev alltid ominstallation.

Min fråga är alltså generell, jag har inga problem just nu.
Finns det en patentslösning när detta händer, nån som hittat ett knep?
Ett tips är ju att i sina inställningar bocka av rutan som gör att datorn skall starta om vid systemfel, då kan man läsa om vad det är som orsakar omstarten, kanske då en blåskärm som annars inte hinner läsa.
Finns det något program som är till hjälp?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Har haft exakt samma problem, provade allt som tänkas kan, men fick ge upp och göra en ominstallation......
Med windows 98 kunde man åtminstone installera över allting med nya frächa windowsfiler om det nu beror på att några filer skadats, då fungerade inställningar och program efteråt.
Tycker XP är sämre på de bitarna.Fattar inte varför det inte finns en vettig reperations metod i XP.
Man borde kunna göra en systemåterställning via bootbar skiva, hade varit kanon ju.
Har oxo haft liknande problem. Iofs i win98, i mitt fall var det i samband med en mjukvaruinstallation som datorn uppförde sig så här. Jag löste det med att jag hittade en referens till en fil i en logg-fil. Jag startade datorn i DOS-läge och kunde på så vis plocka bort den instruktionen i någon av ini-filerna, vilken det var kommer jag inte ihåg. Men kolla i loggfilerna vad som händer innan den bootar om.
Annons
Brukar klara problemet genom att NÄSTAN göra en ominstallation. Installationskivan gör en koll av hårddisken ( med chkdsk skulle jag tro) innan den istallerar XP och sedan starta om datorn. När datorn sedan startar om låter man den göra det utan att låta installtionskivan fortsätta installera xp.
kontrollera loggar eller titta med msinfo32 om du har några konflikter.
blanda inte in w98 i jämförelsen och återskapandet av XP. det är långt ifrån samma sak. har du skapat återställningspunkter??

i början av XP eran härjade ett virus som fick XP att starta om i en loop.
detta kan också fortsätta om man har icke reggade grejor.
men det vanligaste orsakerna är värmefel , drivrutiner osv.
Göcke, jag har inget problem nu, vill bara ha tips generellt.
Jag vet att det händer många detta problem, har hänt mig flera gånger.
Det slutar alltid med en ominstallation.
Efterlyser om någon har hittat en smart lösning för att ta sig ur loopen.
msinfo32? vad kan man se iden? hur kommer man åt loggarna om man inte kommer in i datorn? om man misstänker ett mjukvarufel hur komma åt registret?
Det finns bra sätt att utesluta hårdvarufel, exempelvis kan man ladda in ett program som heter Knoppix (Linux) ett komplett operativsystem som ryms på en cd och kör därifrån, jättebra. fungerar alla kort och diskar m.m när man kört in det så kan man utesluta hårdvaran. Eller?
En finess är ju att man kommer åt filer på hårddisken.
Jag gick in på Microsofts hemsida och sökte på xp loop, och där hittar man en massa svar. Kolla där om du har någon hjälp.
http://search.microsoft.com/results.aspx?mkt=en-US&setlang=en-U
S&q=xp+loop
Har aldrig installerat om ett OS för att lösa problemen. White_Trash

har du hårdvarufel och inga diagprog att tillgå, så är det ju synd om dej.
Alterativet då är ju att plocka bort onödga prylar i hårdvaran och testa att få upp maskinen i basik läge.
Diag program kan du hämta från respektive märke av hårdvaran.
om de körs i ett annat os för stunden har ingen betydelse.
bara de gör jobbet att analysera hårdvaran rätt.
Ja Göcke, känns som vi pratar förbi varandra, jag vet att du aldrig installerar om, det har jag försstått på dina tidigare svar och inlägg.
En ominstallationsvägrare näst intill vansinne (obs i positiv bemärkelse).

Det är just det jag är ute efter i denna tråd, tips och tricks av andra som har råkat ut för samma sak, hur de löst det utan att installera om.
Jag håller med dig om att undvika ominstallation till 100%.

Min personliga erfarenhet av dessa loopar är att de nästan aldrig beror på hårdvaran utan är resultat att misslyckade installationer eller avinstallationer. Ett av problemen är att Windows per default alltid har alternativet att starta om vis systemfel ifyllt och då får man aldrig reda på vad som orsakar omstarten. Som regel uppstår dessa problem ju när man håller på med något, då ger ju det en ledtråd. Har man installerat något nytt program eller hårdvara osv..
Jag vet ju att det inte finns ett lätt svar på frågan eftersom dessa loopar beror på alla möjliga saker. Mitt svar till dig Göcke var inte ifrågasättande eller menat som kritik (jag ser nu att det kan uppfattas så) utan ville bara förtydliga frågeställningarna. Skall kolla länken du angav Per Ask.
Jag bleb bara förvånad eftersom jag råkade ha ett kort jobb på en datafirma med utbildade datakillar och de vet inte hur de skall göra och väljer ominstallation, kanske för att det är enklaste utvägen? Det är ju inte deras dator.
Det är lugnt

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem