Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Installera Win 95 med disketter...?

Installera Win 95 med disketter...?

Hej alla,

Är lite svag för gamla trotjänare till datorer, och ramlade på en sådan häromda´n.
Har fått tag på en gammal laptop (Toshiba T4900CT - Pentium 75 MHz, 40 MB RAM, 775 MB HDD...) med Win95 på.
Vill - just for fun - göra en ominstallation med "format C", men maskinen har ingen CD-läsare. Hur kan jag skapa installationsdisketter från min (lagliga) Win95-installations-CD ? Win95 fanns på disketter, men tror att det var den tidiga varianten.
Eller finns dessa disketter att hämta nå´nstans på nätet? Verkar ju en aning tveksamt...
Har också ett minne av att disketterna inte var av 1,44 MB-format, utan nå´n annan storlek, för att inte kunna kopieras.

En variant är att lägga in DOS eller 3.1, för att sedan flytta Win95-installationspaketet på nå´t sätt (direkt kabelanslutning?) från en annan dator till en separat mapp på HDD:n.

Nå´n som har en kreativ idé ?
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

En metod är ju att ta ut hårdisken sätta den i en stationär dator och formatera den där, sedan kopierar du över win95 cd till en mapp på hårdisken, sätt tillbaka den i laptopen och installera från hårddisken.

Kräver kanske en adapter för att koppla den till din stationära dator, de är billiga och finns exempelvis på Kjell&Company.
kan du starta datorn med det Os du har behöver du väl inte formatera om den, och boot disketter skapar du ju från det OS-et.
Annars så funkar det även med White_Trash metod.
Tack för förslagen.

Jo, jag kan starta OS:et (Win95) men det ligger en del program på datorn som inte finns i listan "lägg till/ta bort program", som jag vill få bort.

Det dyker upp en del felmeddelanden i uppstart som tyder på att nå´t spökar i OS:et beroende på dessa. En ren installation känns trevligare att börja med.

Har försökt städa i OS:et med diverse registerstädningsprogram, men inte hittat nå´t som fungerar än på denna burk. Numera verkar det som om vissa av dessa program - freeware - vill ha internetaccess, förmodligen för att skicka reklam...
Jag kommer i n t e ansluta maskinen i dagsläget till nätet med befintliga "Dr Solomon Antivirus 1997"...

Annons
Jag vill minnas att det fanns något sätt att konvertera en cd med win95 till diskett, men minns inte hur och var jag sett detta.
Tack Per, välkommen i Alzheimer-klubben...
Javisst f-n är det träääligt.
http://groups.google.com/group/alt.windows95/browse_t
hread/thread/d410147f4ccfbe39/b65a657aed5500cd%23b65a657aed5500cd
Klistra in den här länken så hittar du ett forum med ev lösning. Det kommer dock att gå åt 27 disketter och dessa måste sedan formateras i DMF-mode för att rymma mer än 1,44mb, så du har lite att göra
en ren installation vad är det?
en installation av endast windows95 är en windows katalog och några dolda systemfiler i root samt bootsektorn.

skapa du en boot disket och installerar om w95,kopierad till hårddisken.
döp om windowskatalogen så skriver den en ny katalog och du kan ta bort den gamla.

det finns många sätt att installera på.
men om de är rena tror jag inte på.

skippa disketterna.
Hej Per !

Efter att ha lagt in min första kommentar till Dig, funderade jag lite till, och Du fick mig faktiskt, innan Du skickade in kommentar nr 2, att hitta lösningen själv genom att söka på "...convert CD to floppies..." istället för som jag sökt tidigare, "...how to create..."



Hittade faktiskt ett snarlikt svar på http://www.helpscreen.com.au/index.php?cid=5&msgid=1401327480
och efter lite letande efter lämplig programvara för att skaka fram de där DMF-formaterade floppisarna, hittade jag
http://www.freedownloadscenter.com/Utilities/Disk_Maintenance_and_Repair_Utili
ties/GRDuw___Disk_Utility.html

SÅ, nu återstår det bara att invstera i några diskettpaket, och lägga upp en projektplanering inför jul-ledigheten...



När man har dansat färdigt runt granen och granbarren ligger som spön i backen, samt när behovet att rensa hjärnan från all sockersliskig julmusik blir allt mer påträngande, då verkar denna typ av tankebefriande verksamhet mycket lämplig.



Undertecknad (jul-)bockar och tackar samtliga inblandade !

Kul att du inte blir sittande framför julbordet hela helgen.
Berätta gärna hur det gick. Det är alltid kul med lite nostalgi. Jag misstänker att många här på forumet aldrig har hållit i en MS-dosdiskett någon gång och undrar väl vad windows 95 är
Johodå..

Jag har kört allt från win 3.1 och framåt..tyvärr..


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem