Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Förutsättning för bredband - ADSL

Förutsättning för bredband - ADSL

Jag har levt i föreställningen om att jag måste ha ett fast telefonabonnemang för att kunna få tillgång till ett ADSL-abonnemang. Är det verkligen så?

Jag tar exemplet hur jag har det.
Jag betalar varje månad till Telia för mitt fasta telefonabonnemang ca 150:-. Vidare betalar jag Glocalnet för mina telefonsamtal för drygt en 50-lapp högt räknat och även bredbandet för ca 250:-
Det blir ganska dyra samtal om man räknar ihop kostnaderna för den fasta telefonin och slår ut det på de stackars samtalen jag ringer med denna form. Det borde bli klart billigare att strunta i den fasta telefonin och ringa dessa samtal på mobilen istället. Som det är nu har jag det enbart pga bredbandet.

Min fråga är samma nu som när jag skrev de första raderna.
Kan jag fortfarande ha mitt ADSL-abonnemang om jag säger upp min fasta telefon hos Telia och förvalet hos Glocalnet?
Där jag bor finns ej tillgång till andra former som t.ex. via kabeltv-nätet eller dyl utan jag är hänvisad till ADSL.

Mycket tacksam för svar!
/K
Antal svar på detta inlägg: 7
Det finns någon ISP (Internet Service Provider ) som erbjuder detta.
*letar*
Hittar !
BBB
Gå in på bredbandsbolaget och klicka på bredband, sen till vänster "Via telejacket " därefter "Utan teleabonnemang "
Varsågo
Du är en klippa!
Det skall jag kolla mer på!

Kente:

Du svarade nästan på din egen fråga!

Kolla upp med Telia och Glocalnet vad som är billigast!

Annons
Svar:

Det är bestämt sedan Maj 2005 att du inte behöver ha ett fast abbonemang för telefoni för att kunna ha bredband. Det räcker så att säga med att ha "kablar" in i huset. Det är PTS som har tvingat Telia till detta.

Så du kan säga upp ditt fasta telefon abbonemang och fortsätta att surfa.

Kolla in Telias hemsida för hur du säger upp abbonemanget.

Mvh

// X
Tack till dig också Xenix!

Men när jag tittade på Tele2 så skriver de såhär, jag citerar från deras hemsida; "Har du bredband via ADSL/VDSL kan du i dagsläget inte säga upp ditt fasta telefonabonnemang."

Vet ni någon annan som erbjuder samma tjänst som Huckelberrys tips, alltså Bredbandsbolaget?
Jag är osäker på om det har gått igenom riktigt. Jag vet att PTS skulle tvinga Telia till detta under hösten, men tror att de har lyckats överklaga och förhalat det hela?
Jag har sagt upp Telia och har BBB som ISP. Dessutom ringer jag med www.rixport80.se via nätet. Jag måste betala 49:- extra i månaden till BBB för att dom "tagit över" kabeln in till mitt hus ifrån Telia.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem