Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

Digitaltv och antennkabel

Digitaltv och antennkabel

Mors kors alla.
Jag tänker dra en antennkabel in till en extra tv, och då är frågan.
Spelar det någon roll och jag kapar befintlig kabel och sätter på en grenkontakt, eller är det bättre att koppla in sig direkt vid antennen?
Det sägs ju att man förlorar signal när man kapar sladden och sätter på en grenkontakt, men hur mycket förlorar man av signalen då man kopplar in sig direkt vid antennen?
Antal svar på detta inlägg: 7
Ju närmre antennen desto bättre. Sen hänger det på hur lång kabeln är till resp TV och hur mycket förstärkning du har i antennen. Men det bör inte vara några problem med en skarv till två apparater med kabel på upp till 10 m. Är antennen någorlunda ny och anpassad för digital-TV så är det ganska bra förstärkning i antennen, vilket bör räcka. Annars sätter du en förstärkare i närheten av antennen.

Det finns säkert en massa fina formler på hur mycket man tappar i signalstyrka, men teori och praktik följs inte alltid åt.
Antennen är sprillans ny. Tack för ditt svar
jo teori och praktik i tranmissionen följes åt, inget hockus pockus.

men det är nog bättre att den som är intresserad tar och lånar en bok om radio/TVtransmission. men var redo att ta fram de högre mattekunskaperna om ni vill förtå det.
Att komma runt problemet med förlusterna, använt antennförstärkaren och en grendosa för ändamålet att dela signalen som Tompaxox föreslog.
Annons
Som jag förstått det så kan det vara rätt stor skillnad på antennkablar oxå. Det kan vara värt att lägga lite xtra pengar när man väljer kabeln har jag fått tips om.
Så här har jag gjort, följ länken och klicka på antenn.gif :)

http://web.telia.com/~u32010527/

/Claes
Om du är orolig för att tappa signalstyrka kan du om du har möjlighet koppla in dig efter videon, den har en inbyggd förstärkare så då får du lite extra signalstyrka, finns smidiga "splittar" att sätta direkt i videon.

Nåt att tänka på är eller var, vet inte hur det är med digitala sändningar. Men på det analoga nätet kan det vara riskabelt att förstärka upp signalen hur mycket som älst för då kan du få en sämre bild an vad du hade innan du satte dit förstärkaren.
Det var många äldre hus där man klagade när man hade bytt antenn att de inte fick nån bra bild som vi fick plocka bort förstärkare för att få ner signalstyrkan för att först därefter få en bra bild på teven.
en grenkontakt dämpar cirka 3.5db
en signalkabel som är 1mm i inneledaren dämpar cirka 20db på 100m
så köp en kabel som heter 1.0/4.8
och var noga med skalningen av kabel ingen fläta mot inneledaren

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem