Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Ackumulatortank

Ackumulatortank

Jag eldar med ved och har ackumulatortankar på 2 kbm. Elpatron finns i systemet också. Normalt så om jag kör på el en tid så kopplar jag ju bort tankarna och kör elen bara på vv-beredare och radiatorer. Men om jag har patron inkopplad även när jag eldar med ved, bara som backup inställd på ca 50 gr, för att inte stå utan varmvatten. Är det vansinnigt korkat? För när temperaturen sjunker efter ca ett dygn efter senaste gången jag eldat med ved så håller ju patronen igång hela systemet. Ibland är man ju lite lat och ids inte gå ut och hämta ved...

Frågan är om det har stor betydelse att även tankarna ligger på el. Jag tänker som så att eftersom jag inte kokar upp vattnet med el utan bara håller kvar en temperatur så har det inte så stor betydelse att tankarna ligger med. Tänker jag rätt här tro? Det har ju givetvis med tiden att göra också. Jag kokar upp systemet normalt 1 gång per dygn vid denna årstiden men ibland är man som sagt lite lat och hoppar över en gång.
Antal svar på detta inlägg: 1
Om du har cirkulation mellan tankarna kan det bli dyrt för dig att värma dem med el. Alternativet är att stoppa cirulationen mellan tankarna och ha elpaton-en/erna ganska högt upp i den tank som du tar värmen ur. Då skiktar sig värmen såpass att du inte värmer hela den tanken. Att underhållsvärma 2 m³ kostar alldeles för mycket.

/Claes

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem