Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Försvunnen Hårddisk

Försvunnen Hårddisk

Har byggt en ny burk men har problem med att när man ska starta upp den så helt plötsligt hittar den inte hårddisken det är en sata disk kan gå bra i2-3dagar sen e de kört då får man gå in i biosen å ändra sen går de ett tag till har bytt batteri på m-kortet men det hjälpte inte vad göra ??????????
MVH Janne
Antal svar på detta inlägg: 10
det första jag skulle göra är att kontrollera att alla
anslutningar är ok.
Jodå alla anslutningar är ok både strömförsörjning å signal
Har du tillräkligt med kraft fån powersupplyn 300w>
tappar den informationen efter en bestämd tid som den är avslagen?
annars så kan man ju misstänka att det är något fel på
hårddisken?
Annons
De sitter ett 300w men det kan komma efter att den varit avstängd i 2 dygn eller 2 timmar .Alla grejorna är köpta på JME-Data har även länat ut den till dom men de fans inget fel sa dom inte när den var där
Jag skulle prova med en annan hårddisk, bara för att ringa in felet. eftersom du bara tappar hårddiskinformationen i bios.
annars så får vi kolla om det är någon annan här på forumet
som har lösningen på liknande problem.
Det skulle underlätta om du specifierade märke och modell på komponenterna i din maskin.
Jag har stor erf. av SATA diskar, och vet att dom inte är helt kompatibla med alla moderkort. Om så är fallet här kan man hoppas på att en BIOS flashning avhjälper problemet.
Moderkort. MK SHUTTLE AB60N 865PE 8X
CPU. P4 478 3,0 512 800
Minne. Kingmax DDR400 2x256
HD. Maxtor Plus9 160GB 8M SATA
Grafkk. PowerC 9600XT
NEC ND2500
Samsung CD-RW 52-32-52
Nätdel.SweexATX 300W
865 Chipsetet som du har är tyvärr inte intels nyaste, och har tidigare uppvisat problem med S-ATA diskar. Precis som dom första revisionerna av nVidias nForce2 chipset.
Det första jag skulle testa är att uppdatera moderbordets BIOS, även om det inte hjälper så är det alltid bäst att ha en uppdaterad BIOS. Nästa grej är att gå igenom alla inställningar i BIOS, framförallt dom HD relaterade. Ofta fungerar moderbords autodetection feature ganska dåligt på just S-ATA diskar.
Personligen brukar jag alltid om möjligt testa någon eller båda felande komponenter med andra komponenter (typ stoppa in driven i en polares datorn och kolla om det smider)
Kan de hjälpa att sätta biosen på s-ata only
Ja kör du med bara en SATA disk ska du köra med bara SATA i bios... annars kan du få problem.. För det är just blandningen av SATA och IDE som kan leda till strul... på mitt ABit kort funkar det alldeles utmärk... men därimot så gillar inte XP min SATA disk, till o från och tappar den men startar man om så är den tillbaka. lite irriterande men efter som det inte händer så ofta s rä det ingen fara och jag har bara den disken till att spara saker på så det är inget som påverkar systemet...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem