Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Malariamedicin

Malariamedicin

Hej IS:are

Någon av er som varit i afrika och käkat malariamedicin. Jag vet inte om jag ska ta Lariam eller Malarone. Jag ska till Windohoek i Namibia och där finns inte malaria sägs det. Men vi ska på utflykt till etosha nationalpark som ligger i den norra delen av landet och där finns malariamyggan. Jag tänkte äta lariam under hela min vistelse i Namibia för att vara på säkra sidan, men har hört om jobbiga biverkningar. Är det någon som har erfarenhet och kan ge mig ett gott råd. Ska jag ta malarone i samband med utflykten och nöja mig med det? (jag åker i februari och kommer hem i juni)
Antal svar på detta inlägg: 2
Hej Tyckare!

Jag måste säga efter egen erfarenhet...så vad du än gör ät inte Lariam.
Jag jobbar på ett fartyg som seglar mycket på västafrika...så vi äter Malarone under ca 2 veckor åt gången...det funkar bra ..men man måste se till att ta dom hela tiden 1ggn/dag.
Jag skippade att ta dom under en Dakar vistelse där det inte skall finnas så mycket Malaria...men se på fan jag åkte på det iallafall...åkte in på sjukan där de behandlade med Lariam eftersom man inte skall behandla med samma medicin man äter i förebyggande syfte även om det står så på förpackningen.Det var några fruktandsvärda biverkningar...mådde inte bra på en hel vecka,men är numera helt återställd.Det sägs att man inte skall ta medicinen mera än 28 dagar i sträck...men jag rekomenderar dig att göra det iallafall..som sagt jag har varit sjuk å det vill jag inte uppleva igen...
Mattias
Hmm, frågan är väl om det var biverkningarna från Lariam eller malarian du mådde dåligt av?

Man mår ju inte toppenbra om man insjuknar i malaria heller..
Var det första gången du hade malaria då?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem