Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

Hemmabio

Hemmabio

Tänkte förnya ljudet därhemma. Skulle vilja ha lite bra tips att ha i åtanke inför val av utrustning. Jag vill kunna spela in från satellitmottagare med 5.1 ljud och jag hade tänkt mig ett pris mellan 4-5000. Satellithögtalarna ska inte vara av golvmodell utan skall hänga på vägg. I övrigt inga speciella önskemål. Tips och bra grejer att tänka på inför val emottages tacksamt.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Men hallå! Är det ingen kunnig här på forumet, jag ska också skaffa grejor och behöver hjälp.
vad har högtalarna med inspelning att göra.
är det en ljudanlägning ni vill ha
eller är det en dvd/hårddisk-recorder
eller är det både och.

när det gäller ljud så titta på Yamaha eller Sony
Tja Göcke, det handlar givetvis om hela anläggningen...

Högtalare har naturligtvis inget med inspelning att göra, det vet jag också. Som rubriken antyder rör det sig om ljudanläggning för användande ihop med bild. Populärt kallat "hemmabio". Det brukar innefatta någon form av förstärkare ihop med högtalare. Jag ville ha lite tips om bra saker att tänka på. Det du gav här var ett prov på det du själv ville ta bort i en annan tråd om discovery, ett tomt svar.
Annons
Ni fick Yamaha och sony, de gör dessa förstärkare/receivrar för 5:1 eller 7:1
vill du ha inspelningsbara dvd med hårddisk så titta på
LG DBRH198
eller thomson , philips är lätta att uppgradera hårddisken på om man är händig. osv.
Det finns fruktansvärt bra paket att köpa på netonnet.se
Det du ska tänka på är att ha en aktiv sub och en fristående förstärkare, alltså inte en som är inbyggd i dvdspelaren
DTS och Dolby Digital klarar nog alla förstärkare numera
Finns massor av bra paket i varierande prisklass
Mitt tips är att kolla på paket med aktiv sub & fristående förstärkare
Kolla in Hifiklubben
http://www.hifiklubben.com/se/
De säljer allt som gäller ljud och hemmabio och ska väl vara något av experter på detta. De har butiker i stora städer samt på nätet.

På deras sida kan du klicka på läsning och sedan "goda och gratis råd" där det finns tips om vad du skall tänka på både vid köpa av inspelningsbar DVD och Hemmabio.
Tackar för bra svar :)

Trots att jag har ett förflutet i radiobranschen så har tiden sprungit förbi mig på detta område, det var lättare förr...
Tompaxox.......

Det hade ju varit enklare att svara dig på detta om du hade specificerat dina krav lite grann ?

Skall du köpa en hel hemmabio med inspelning för 5000 spänn ?

Då blir det ju inge bra alls, eftersom en hygglig inspelningsbar DVD eller Digitalmottagare ligger på dom summorna, och högtalare är väl närmast en nödvändighet ?

Dom paket som Netonnet säljer med inspelningsbar HDD inbyggt ligger ju på 3990:- och uppåt, och om du läser fabrikatet på denna så är det en "Andersson" som tillverkas av lägstbjudande i kina....

Då får du te.x inte HDMI utgång för HD TV på denna maskin, och det får man väl nästan se som en std idag, och du vill se högupplöst tv och ljud om något år?

Mitt tips till dig är att köpa detta i lösa delar och bygga vidare i den takt din ekonomi tillåter istället, på det sättet så blir du aldrig låst...

Tänk om DVD:n går sönder ? Då måste du ju byta Radion, förstärkaren och alltihopa ?

Inget bra alls...

Börja du med en bra "stand-alone" DVD Recorder istället, och komplettera med en bra förstärkare lite senare, när det är klart, så är det ju bara högtalarna kvar, och sen är du klar...

// X
Steg 1 bor du i lägenhet eller eget hus. Det är mycket frustrerande för grannarna när någon tittar på en film med bio volym. Det är svårt att rekommendera ljud när jag inte vet vad du har nu. Lyssna på Yamaha och Klipsch. Det blir dyrare än 5000 men klart prisvärt. Använder själv Klipsch högtalare och det funkar dock ej Yamaha stärkare. Har en kamrat med Yamaha det är Mycket bra ljud. Som farbror Barbro sa det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
"Dom paket som Netonnet säljer med inspelningsbar HDD inbyggt ligger ju på 3990:- och uppåt, och om du läser fabrikatet på denna så är det en "Andersson" som tillverkas av lägstbjudande i kina.... "
Shit jag missade att han ville ha inspelningsbar DVD!
Sorry
Förkatten glöm det jag skrev om netonnet
Köp delar i såfall som ovanstående skriver. Men för övrigt finns det bra paket med vanlig DVD.

http://www.minhembio.com/forum/
Jag hade kollat igenom detta forum också

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem