Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Dyr Jul?

Dyr Jul?

Skulle vara intressant att veta vad en genomsnittsfamilj spenderar på julen.

Mat, blommor, juklappar,resor m.m det kan säkert vara frågan om många tusenlappar. Jag är ensamstående med vuxna bar och 3 barnbarn.

Köper inget speciellt i matväg mer än skinka och sill, håller hårt på julklappstraditionen, både till barn o barnbarn, lägger ner lite på Julkort, både inom och utanför Sverige,och jag räknar att min jul kostar runt 6000 kr. Är det mycket eller lite, skriv o berätta.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Personligen så tycker jag det är mycket, men det är ju en fråga om resurser förstås. Sedan så sitter jag sjävl i samma sits, och det verkar omöjligt att kommar ur den här karusellen.
De sade på radio häromdagen att medelsvensken lägger 3000Kr på julklappar. Sen tillkommer ju mat och allt annat på det.
Det var en väldans massa miljarder vi handlade för sammanlagt inför jul, men den siffran kommer jag inte ihåg så det är lika bra att låta det vara osagt.
Det beror helt o hållet på din ekonomi.
Själv rättar jag mig efter börsen från år till år. Men vi håller oss ändå inom rimliga gränser i vårt tycke.
Vi har 3 vuxna barn varav 2 av dem har en partner och 1 barnbarn. Alla får men det är barnbarnet som får mest.
Mat måste man ju ha men vi har dragit in på mycket av det nu blir det sill o ägg, lax, janssons, skinka, potatis o sås o så gröten. allt det andra äter man ändå under andra helger. Även om vi inte köper mycket så kostar det mer än man tror.
Julkort ett måste men inte mer än 10 st så en karta frimärken räcker. Snålt kanske el ekonomiskt beror på hur man ser det.
Annons
Hejsan i Regntider!
I vår familj har vi slutat köpa julklappar till alla över 10 år, för familjen börjar bli lite stor med barn, barnbarn och även barnbarnsbarn som det är för min mor. Det som är poppis hos oss är Stickade Sockor, vantar och sånt som är hemgjort, men mycket god mat och god samvaro som vi alla tycker är viktigare än dyra klappar
Hej i regnet och blåsten!
Vi har oxå slutat köpa julklappar till alla över tio år. Vi ger istället varandra det vi skapat själva - bilder på datorn, målade "konstverk", löften om goda middagar hos varandra m m.
Det känns mycket bättre så!
Dagens chock för mig i detta ämne är egentligen ingen julklapp, men en inbjudan till en betald 3 veckors semester i Californien. Det skall i så fall bli avresa inom några dagar om allt går att ordna. Gissa om det känns som en dröm, får nypa mig i armen emellanåt.

Visst, man saknar sin egen familj över julen, men detta är ett tillfälle , som troligen aldrig återvänder.
Vi köper julklappar till barnen (3 st), sen en enda liten till oss vuxna som vi "lottar" ut efter julmiddagen.
Julmiddagen består i år av ett knytkalas där vi tar med oss de olika rätterna...min lott faller på att tillaga just skinkan och ta med glöggen.

6000:- är mycket tycker jag...vi (2 vuxna, 2 barn) brukar nog lägga max 1500 - 2000:- totalt (för 12 personer) på mat och julklappar och ändå så får vi ett ordentligt julbord och gott om klappar till ungarna...i år kostar det troligen ännu mindre då vi håller på att flytta och behöver pengar till annat.

Verkar som om julklappar har blivit något av en tävling i hur dyra, hur mycket och hur fantastiska presenter man kan skänka bort....är det inte lite fånigt egentligen, säg...?

//Breeze
Breeze: Både och blir nog mitt svar på din fråga. Om man köper dyrare och dyrare presenter bara för sakens skull så är det ganska fånigt. Själv kan jag tycka att det är väldigt skoj att köpa många julklappar om jag kommer på några finurliga och passande och då kan det vara svårt att hejda sig. Det ligger nog i familjen. Vi köper ganska mycket julklappar till varandra, men inte så att man känner press på sig att man måste. Då har det gått för långt.
Vad är deta för en fråga ?

Hur mycket man spenderar på julen inkl allt omkring ?

Det beror ju mycket på livssituationen, och väldigt lite på vad man tjänar eller ?

Själv så åker jag till OSLO i 4 dagar, bor på hotell och firar med min frus släkt, det är klart att julen i mitt fall kommer upp i lätta 20.000, eller mer.....

Men så kan man ju inte se på det ?

Däremot hur mycket man lägger på julklappar, det är en annan sak.....

Det styrs nog till stor del på vilka resurser man har.......

// X
Telamundo....det är precis det jag menade med att det verkar ha blivit en tävling om julklappsköpen...folk känner sig pressade att köpa för att matcha eller överträffa varandra i sin storslagenhet.
Finns ju folk som LÅNAR pengar för att kunna köpa julklappar....det är ju inte bara fånigt utan ren idioti...kan ju inte vara meningen med julfirandet att folk ska skuldsätta sig för att upprätthålla nån fasad av storartad generositet.
Visst finns det folk med makalöst god ekonomi som jättegärna köper mängder av fina julklappar och det är helt OK, sen finns det ju dom som inte köper en enda och det är också helt OK...men när den personliga prestigen styr att man bara MÅSTE handla över sina tillgångar...aj, aj, illa.

Vi här hemma var alla av den åsikten att själva klapparna är ju kul och par kanske köper nåt fint till varandra, men inom "stora familjen" med farmor och syskon osv. så håller vi nere köpen till en enda present per person, och inga överdådiga saker heller...det kan vara ett par vantar, en stor alladinchoklad eller nåt sånt.
Trots allt...Julen är inte bara en presentutdelningsdag utan en dag som familjen samlas och har trevligt tillsammans....och det är där värdet av julen ligger, inte i hur mycket den fina plasmaskärmen Bengt fick i julklapp är värd, som Ulla får betala av fram till och med Juni månad på.
Det är bara sorgligt, tycker jag....

Go Jul

//Breeze

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem