Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: TV, film och musik

M3U -filer

M3U -filer

Har laddat ner musik och det är M3U -filer.
Har läst mej till att dom kan spelas i I Tunes men jag vill kunna spela dom i Mediaplayern eller VLC.
Då är frågan: Kan man göra om M3U-filer till Mp3?
Isådana fall hur?
Och med vad för program?

Vet någon?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej Fibblan!
Här kan du läsa om vad M3U filer är förnått, då får du samtidigt svaret på din fråga.
http://www.99mac.se/ljudproduktion/3523-m3u-filformat-vad-aer-det.h
tml
Noflo: Jag hittade inget där inne. Är jag blind`?
M3u = MPEG-URL
En playlist-url länk om jag har tolkat det rätt
Annons
Ja, något sådant som Göcker säger.
Ett album består t ex av 10st Mp3-filer och en M3u-fil. M3u-filen binder ihop de 10 filerna till ett album. Om man klickar igång M3u-filen så spelas alltså alla Mp3-filer upp i en följd.

Om alla filer är i M3u-format så verkar det vara något fel eftersom detta skall vara filer som dirigerar till Mp3-filerna och i sig själva inte innehåller någon musik.
Det var 10 winamp filer och en window Media Player som innehåller en playlist med alla låtar, Men inget gick att spela. Helkonstigt
Jag har oxå kommit fram till att det är en Playlist, men frågan är varför jag inte kan spela den? Alla andra funkar ju, så då återstår nog bara att det är något fel på filerna antagligen.
Jag fick som tur ner samma album fast i Flac-filer och med FairStars Audio Converter så fixade sig allt på ett kick till MP3 filer.

Tack ändå för hjälp
Fibblan anledningen till att du inte kunde spela upp musken var helt enkelt för att du INTE har någon musik. M3U är precis som du säger en playlist, en länksmaling till var låtarna ligger nånstans, den innehåller inte låtarna.
Rob: Jag är nog trög i skallen men har jag fel när ja fattade att man ska lägga dom i playlisten i tex Winamp eller MediaPlayern?

Varför lägger någon köttskalle upp det på Pirate Bay då?
(ja det kan ju inte du svara på men vad jag undrar är om det är totalt odugliga filer att ladda ner då?

Man kan alltså inte använda dom till något sålänge det inte är någon Mp3 fil med?
Precis fibblan. M3U-filen berättar för mediaspelaren vilka Mp3-filer som hör ihop som ett album (eller annan playlist). Du kan starta uppspelningen av ett helt album genom att lägga in m3u-filen i din mediaspelare, men det kräver ändå att du har alla mp3-filer.

m3u-filen innehåller alltså bara information till din mediaspelare och säger vilka filer som hör ihop och var de ligger i förhållande till m3u-filen.

Om du lägger in en m3u-fil utan mp3-filerna så kommer den följaktligen att säga till din mediaspelare var filerna borde ligga, men där är det ju tomt på mp3-filer.

Om trögskallen har lagt upp varje fil som en egen m3u-fil så kan du kolla hur stor denna filen är. Ser den ut att vara som en normalstor mp3-fil dvs 3-5Mb så kan trögskallen ha döpt om filerna och du kan prova att bara ändra filändelserna till mp3 istället för m3u. Om de är mindre än så, så har han helt enkelt klantat till det rejält och lagt upp värdelösa filer.
Telamundo : Tack för en jättebra förklaring.
Trögskallen har nog lagt upp värdelösa filer

Å trögskalle nr 2: Fibblan åkte på en blåsning:)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem