Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ny dator

Ny dator

Jag ska köpa mej en ny dator och undrar om det är någon som kan ge mig lite tips på vad som skulle kunna vara bra.
Vi ska kunna spela spel, arbeta med foton, surfa och arbeta i word och excel.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Hur mycket vill ni lägga i pengar?
I princip alla datorer nu förtiden klarar av det där. Oavsett prisklass.

Det kan vara spelbiten som är lite mer krävande men det tror jag Huckleberry vet det mesta om.

Satsa på att köpa ett välkänt märke med bra support och bra garanti.

Då du ska köpa datorn nu så kanske du kan välja mellan Vista eller XP som operativsystem, vilket kan vara lite svårt. Då man inte vet så mycket om det nya operativet Vista. Det är inte riktigt utprovat ännu. Men snyggt grafiskt men tydligen lite jobbigt att ha att göra med, då säkerhetsapplikationerna i systemet larmar i princip vad man än gör.
(jag hade nog valt XP som operativssystem)

Mitt tips är att du köper ett datorpaket med allt inkluderat för ca 6-8 000 kr.
Så kan du säkert spela också.
Mitt tips är att INTE köpa en dator på siba, onoff el elgiganten.
Sattsa hellre på en lokal datorbutik i din stad. De vet vad de sysslar med och kan ge råd då de inte troligtvis inte jobbar med provisions lön.
Det finns även väldigt bra webbutiker med bra support som säljer riktigt bra datorer UTAN en massa trailversioner av program installerade.

Tidningen "PC för alla" listar datorpaket för max 10 000:- kompletta med skärm, tangetbord, mus och operativsystem.
Kolla in den tidningen
Annons
Klippt från tejay4u: "Satsa på att köpa ett välkänt märke med bra support och bra garanti."

Det är bra med tanke på just support och garanti. Däremot så är det ofta så att märkesdatorer tillverkas i stora upplagor, vilket betyder att komponenterna hinner bli gamla innan de säljs och man får en relativt dålig dator.

För att undvika detta köper man antingen alla komponenter för sig (om man har tillräckliga kunskaper) eller så köper man en dator från Dell då de inte bygger upp lager med komponenter utan bygger i takt med beställningar för att hela tiden har tillgång till senaste modeller av komponenter.
Hos Dell kan du också välja hur mycket support du vill ha tillgång till.

Övrigt tips: Undvik budgetdatorer, då man snabbt blir missnöjd med dessa vilket leder till mindre användning.
En dyr dator som används mycket är mer värd än en billig som man blir irriterad på pga långsamhet.

En ny dator bör ha duo-processorer, minst 1024Mb RAM, Grafik 128-256Mb och rejäl SATA-hårddisk för att inte bli gammal fort.
En apple kanske..?

Word och Excel funkar på dom men hur det är på spelfronten är jag mindre kunnig på..
Telamundo.

Jag skulle inte rekomendera en Dell.
Kollar man på deras datorer senaste åren så ligger de efter väldigt mycket prestandamässigt.

När dom flesta andra säljer datorer med 1024mb ram-minne så skryter dell upp sina med 256mb och om man beställer "redan idag får man hela 256mb ytterligare"..

Ska man ha en dell-dator med någotsånär prestanda får man betala en bra bit över 10 000:-, men för de pengarna får man mycket bättre datorer från andra tillverkare.

Kollar man på annonserna nu ligger många på 512mb vilket är väldigt lite i dagens mått mätt. Minst 1024 för en modern dator, helst mer.

Dell har ju också den principen att om man vill uppgradera sin dator så går det inte med vad som helst i regel, utan man måste köpe dell-grejer, jo visst det finns undantag, men generellt har detta varit dells princip.

Ville bara dela med mig av mina dellfördomar.
att Beställa från dell
1. du graderar din dator som du vill ha den och de börjar alltid från en grund
med ett grundpris.

2 du kan sätta i vilka komponeneter du vill i en Dell
precis som i vilken annan märkes dator som hellst.
om det finns anslutningar för dem.
men när du beställer datorn så är det från dell du listar grejorna

du får alltså kompletera med andra grejor när den kommer hem till dej.

precis som med Apple (Mac). du beställer en grund och tar de tillbehör du vill ha
när de nu också kör intelprocessorerna så finns det ganska roliga och helt
geniala lösningar att köra två OS samtidigt. eller varför inte tre.
1024 RAM räcker inte idag...ska ni köra BF2 eller Oblivion så får man upp på det dubbla för att det ska gå bra och ryckfritt.
Dualcore är melodin, 2 Gb RAM och ett grafikkort helst inte sämre än Nvidia 7600 eller ATI 1600....gärna bättre för spelen blir bara mer och mer krävande.

Foton är inte så makalöst krävande, men ska man redigera video så är det bra med en stark dator.
Sen skriver jag under Hucks påståenden...gå inte på Siba eller ONOFF, köp istället hos din lilla lokala handlare för inte bara kan dom det bättre, dom kan oftast hjälpa dig om ngt krånglar också...det blir liksom mer personlig service.

//Breeze
Tack allihopa för era svar :).
Vet inte om jag blev så mycket klokare, men det är lite som jag anade att jag inte ska handla på ONOFF el. liknande. Och sen att det är idé att satsa på lite mer prestanda.
Om jag ska välja mellan en bärbar eller stationär dator då?
Har hört att de bärbara ofta går sönder i "gångjärnen". Fast det kanske inte heller är en bra dator om man vill spela på den?!
Personligen har jag aldrig hört talas om att en laptop går sönder i "gångjärnen".

Hör med din lokala datorhandel och sattsa på en stationär allrounddator så hela familjen blir glad
Eller kolla på datorbutiken.se komplett.se som är de två största datorbutikerna på nätet. Kolla och jämnför priser där så ser du vad du får

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem