Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Luciafirande

Luciafirande

Ooops!

Jag höll ju på att glömma att ungdomarna ska försöka ta det lite lugnt i morrn!

Man behöver inte supa skallen av sig för att ha kul!

Och blanda inte skit med sprit!

Ha en jättetrevlig Lucia!!!

Antal svar på detta inlägg: 7
När i hela friden började det med att Lucia skulle vakas in med en massa fylla? Jag förstår inte vitsen med det!

När jag gick i skolan så var det jättemysigt när Luciatåget gick från skolsal till skolsal, men det var då det!

Jag ska se små 4-6 åringar gå Lucia klockan 10.30, då får jag ståpäls. Det är så underbart att se dessa små frön. Jag minns när min dotter gick i Luciatåget när hon var tre eller fyra år. Luciakronan halkade ner och hängde som ett halsband runt halsen, sen gick ungen åt fel håll också! Ett minne för livet och som tur är har jag det på kort också!

Det var nog din generation som började med det Joanna *retas*

Min mor som är i ungefär samma ålder har nämligen berättat hur man kvällen innan lucia bakade och festade för att sedan på tidig tidig morgon väcka lärare för att lussa för dem, vilket inte var helt populärt alltid.
Jag blev lugn å glad när min dotter igår sa att hon inte skulle gå på Lucia vakan på musikhuset här i stan då vet man att det inte blir strul osv istället fikade vi å planerade julen mycke trevligt , hoppas att fler ungdomar gjorde ett sånt val *L* så får man ju hoppas på att det blir ett lugnt firande idag oxå

Önskar alla en trevlig Lucia å massa goa lussekatter
Annons
Hej
det är visst lucia idag, råkade höra det på radion när jag skjutsade dottern till tåget. Hon höll på att smälla av när jag kläckte ur mig:
- Är det lucia idag!!
Men morsan är du helt väck fick jag till svar. Jag har nog för mycket runt mig just nu, man blir rädd för sig själv
Sankta Lucia på er
Telamundu, inte var jag med på nåt sånt i alla fall, jag var sååå blyg när jag var ung.
Traditionen att vaka in lucia med en rejäl fylla uppstod i Sverige på 1600-talet. Då uppfattades lucianatten som årets längsta, en viktig händelse, vars betydelse man ville framhålla rejält och kraftfullt på gammalt gott svenskt sätt.
Jag vet inte hur det ser ut runt om i Sverige med just detta Lussefirande, men i mina trakter så har detta upphört bland ungdomarna, och det har inte varit några sådana fylleproblem de senaste åren.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem