Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Blåskärm=minnesfel?

Blåskärm=minnesfel?

Har med intresse läst om "datorn låser sig". Jag hade ju samma problem ganska nyligen. Nu har blåskärmen kommit mycket sällan. Men den kommer. Sedan har explorer (i xp) börjat öppna sidor mycket sakta. Ibland à la 56kb modem, när det tidigare har gått blixtsnabbt.
Även datorn har gått trögt ofta. Har undrat om datorn har haft virus norton inte upptäckt då datorn arbetar en hel del själv.
Gjorde därför för skojs skull testerna från programmet Windows Memory Diagnostic på www.sweclockers.nåt och det hittade att det fanns fel. Nu till min fråga. Har sedan tidigare bytt ut moderkortet på garanti. Är det det som spökar igen och som sabbar minnet eller är det minnet själv som är trasigt nu? Kan jag "laga" minnet?
Mitt nästa steg är annars att installera om Xp för att hoppas att blåskärm försvinner och explorer funkar normalt.
Vad tror ni?
Antal svar på detta inlägg: 6
Först: Nej det är omöjligt att laga sånna kretsar de kastas och byts till nya.

Tycker du ska kolla ifall du har det för varmt i lådan.

Kör du AMD och kör med flera minnen så kan det vara de som inte funkar ihop.

och har du fel på minnet så hjälper inte en ominstallation.


Laban , lyssna på Rob här och glöm omsinstallationen.

om XP går trögt så kan det bero på att du har fått in annat
jox som inte virus skyddet tar bort eller upptäcker.
en fråga där är vad du har provat,
ett tydligt tecken på tröghet är genom spyware och hiijackers.
och flertalet av dem bryr sig inte virusskydden om.
Jag har ominstallerat min dator med XP profess,lagt in alla prg,gjort alla uppdat+virusprg. När jag startar om datorn är allt frid och fröjd.Flyttade den 2 mil och skulle sedan starta den igen. Datorn startar men kommer ej till XP skärmens påloggning.Ett streck uppe i vänstra hörnet blinkar bara och inget mer. Startar du datorn i felsäkert läge så kommer du till skrivbordet.Loggar du ut och sedan in igen så startar den.
Innan ominstall så kunde man få trycka 7-8 gånger för att den över huvut skulle starta.Minnesbatteriet är även det byt.
Jag behöver hjälp........
Annons
Har kört ad-aware en hel del tidigare. Hittar bara små saker i princip.
Kan jag förlita mig på Windows Memory Diagnostic som grund för att höra av mig till databutiken jag köpte den på? datorn är 4 månader. Jag vet att dom tar en felsökningsavgift på 400kr. är det kanske värt att kolla upp det eller? Om det är minnesfel så ska det gå på garantin.

Rob, angående värmen så har jag en sån där tyst fläkt och en temperaturvisare vid omstart, värdena brukar vara ganska lika. Jag pressar inte datorn heller mycket. Ett spel, dcc++, eller winamp+internet, alla separat, inga sådana program samtidigt. Låter inte så mycket eller hur?

Ska jag gå vidare till databutiken?
Laban, om du nu har gjort en sådan test och fått ett fel, kanske skall du testa med andra minneskretsar eller ta med dem till databutiken och testa dem där.
vad sa testet , visade den på en speciell minnesbank, kan man plocka bort bara ett kort osv. för att testa.

Bobbo, kontrolera alla anslutningar inne i datorn så att inget
har lossnat i transporten. starta sedan upp i felsäkert läge och kontrollera att du inte har konflickter med hårdvaran och dess drivrutiner.
Efter flytt av dator ska man alltid kontrollera att allting sitter fast inuti.. det fick min morbror erfara den hårda vägen när han kylfläns på processorn lossna så den lilla rakarn brannupp...:)

Laban eftersom du fick minnes fel tycker jag du ska kontakta datorbutiken säga vilket program du körde och vad för fel du fick... I mitt tycke så ska de byta ut den felaktiga kretsen mot en ny utan kostnad även frakt och liknande ska de stå för... Eftersom det är ett garanti jobb...

Jag har bara 120mm fläktar i min låda för de är tystas och de enda som klarar skyffla så mycket luft som behövs....
Men tempen kan variera väldigt mycket speciellt när man spelar... den tempraturen du ser är troligen endast för processorn och den är aldrig speciellt hög när man startar datorn...

Min processor kan hoppa mellan 43-60 grader beroende på vad jag gör och vilken årstid det är :)

Men till baka till minnet... kräv att de byter ut det gratis på garantin.. grejer man köper ska funka!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem