Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Hur sjukt är inte det.

Hur sjukt är inte det.

Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med en sak som känns lite som ett ekorrhjul
Jag är arbetslös, jobbar till och från åt Kommunen, har jobbat i dryga 3 ,5 år
har lyckats hoppa fr det ena vikariatet till den andra studielidighetsviket. Men lika fullt kommer jag aldrig upp i tillräckligt många anst.dgr för att få en anställning. För att det finns 3 olika sätt att räkna och jag fyller kvoten till 1/3 av hur mycket jag ska ha för att få en fast rad eftersom man inte kan räkna ihop sina olika Las, vik, anst dagar.
Hur sjukt är inte det?


Tar tacksamt emot tips, men detta är ju en social/politisk/ekonomisksamhällsfråga, så lite sarkastiskt undrar jag om denna fråga får förbli olåst eller inte
Antal svar på detta inlägg: 4
Jag säger som du, hoppas att inte tråden blir låst!
Jag förstår problemet. Har nära vänner med samma problem. Har inte tänkt på detta tidigare, men vad skulle hända om du registrerar en enskild firma och låter firman ta betalt av de olika företag som du får vikariat på? På detta sätt har du samma arbetsgivare - du själv, trots att du arbetar på flera kortare uppdrag.


/Gandalfgrey
Om all din anställning varit i samma kommun så ligger det ju under samma Las. Jobbar du åt olika kommuner?
Vad säger facket?
Du ska ha jobbat 3 år under en 5 års period inom samma kommun. Jag tror att det måste vara riktiga vikarie anställningar, det finns skillnader jag vet inte riktigt vad. Studieledighetsvikarie på heltid ska räknas vad jag vet o sjukvikarie
o andra tjänstledighetsvikarie. Är det en timanställning som är mindre än heltid räknas det på ett annat sätt, tror jag. Facket borde veta, ring dem så får du hjälp förutsatt att du är med i facket men info kan du nog få ändå.
Annons
Facket är enligt mig ett måste, men snart har man väl inte råd att vara med om det blir höjningar/sänkningar i A-kassan, antar jag
Och jag har varit i kontakt med dem om det så jag vet att jag i alla fall kan hävda Las-företräde, om den rad jag går på just nu kommer ut vill säga.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem