Torsdag 16 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Varför blir man stressad inför jul?

Varför blir man stressad inför jul?

Ja, det är det jag undrar... Är det bara för att man SKA vara stressad, att det hör till en av förberedelserna inför jul - att stressa upp sig?
Antal svar på detta inlägg: 10
Ett val man gör, själv ser jag ingen mening med att stressa upp sig.

När jag läste Stresshantering och konflikthantering (kurs hållen av polishögskolan) berättade de att det där med negativstress och positivstress inte existerar. För kroppen kan inte känna om den är negativ el. positiv. Stress är stress för kroppen och kroppen reagerar bara på ett ända sätt vid stress
Stress: hjärtat slå fortare,spända muskler. Adrenalin pumpas ut i blodet för att frigöra bränsle så att kroppen kan reagera snabbt och orka mer.
För min del beror det på att jag har mycke att stå i , som ensamstående och utan körkort så blir det en massa tider som ska passas tex busstider då dom största matmarknader ligger utaför stan , jag ska även hinna med att hjälpa min gamla mamma , sen så är jag lite glömsk oxå så det blir att dagen där på åka ut igen å handla så är det möten i skolan hinna umgås me vänner innan julafton osv . Jag försöker att hitta tid för mig själv så jag inte blir helt stirrig tex sitta å surfa på roliga sidor på nätet slappa på kvällen i soffan och verkligen trivas i sällskapet av vänner när man går och hälsar på dom på det visset tror jag att man håller sig ganska så lugn .

Men visst stress blir det men den ligger nog i alla krav man känner där kan man just göra valet i att inte hänga på det och gå i sin lugna takt ( iaf om man hinner tänka efter att man börjar stressa upp sig ) , på det visset tror jag att jag kan bota lite av min stress iaf
En fråga som man kan ställa sig är
Vad händer om jag INTE hinner?
Dör jag? Dör någon annan?
För det är väl det värsta som kan hända, att man dör eller någon annan dör.

Om en vän eller någon i familjen blir sur över att man inte kan, orkar el. hinner. Tänker den personen bara på sin egna vilja och inte på att det är två personer det handlar om.
Annons
Hmm min mamma är gamal så jag äventyrar hennes hälsa om jag inte handlar åt henne så det tänker jag inte utsätta henne för , va det gäller vänner så kan jag hålla me om att man kan tänka så vilket jag oxå gör men visst är det roligt om man kan göra sinna vänner glada iaf när det är vänner som man vet uppskattar det och som i mitt fall har hjälp mig mycke , men om jag inte hinner till jul så gör jag dom glada en annan dag å det går fint det oxå det gäller att känna sinna vänner och att hitta balansen , men som sagt i vissa fall så måste man hinna med .. Sen är det viktigt för mig att ha kontakt med skolan då det gäller min dotter och hennes klass kamrater att missa nåt sånt tror jag ( är ganska säker) skulle vissa på att man inte bryr sig å ger blanka tusan i hur det går för henne vilket jag inte gör , sen ska skolan oxå ta upp om missbruk så att vi kan hjälpas åt och skydda våra ungdomar nu när det blir julov det är en mycke viktig fråga som många struntar i och när det väl händer nåt ja då är det lite sen ..

Sen kan man ju ifrågasätta varför skolan inte kunnde tidigare lägga såna möten men dom är la stressade inför julen och glömde att tänka lite smart
Om det vore så att man skulle stressa ihjäl sig så har man inte hunnit göra färdigt det man skulle, men å andra sidan har man isåfall redan gjort för mycket.

xyz.
XYZ: Bra filosofisk tanke!!
XYZ En mycke bra tanke !
Hmm?
Vi alla väljer hur vi vill och ska leva. Vad jag försökte säga var att JAG har en vilja och andra har också en vilja.
När min kropp säger i från "Orkar inte "
Väljer jag att lyssna på MIN vilja, alltså inte "lisas" vilja. Lisa har också en vilja, som hon väljer att lyssna på.
När den ena INTE accepterar den andres vilja och reagerar med att bli sur är den bara ute efter att få sin vilja igenom.

Självklart vill man sina vänner och familjer väl och då är det lättare att låta en annans vilja ta över sin egna.
Jag blir aldrig sur på mina vänner eller familj om de säger nej, för vad vinner jag på det? Vem vinner på att gå sur och vem vinner på att stressa sönder sig? Orkar man inte med sig själv orkar man inte finnas för andra, så i det långa loppet så ska man tänka på sig själv, men inte så att man trampar på andra för sin egna vinning.
*kram*
Huckleberry, naturligtvis har du rätt.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem